هر شب ۱۱۸ تئاتر در تهران روی صحنه می‌رود

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را مُقوم فرهنگ دانست و بر لزوم توجه به داشته های فرهنگی و ملی کشور در این حوزه تاکید کرد. به گزارش امتداد نیوز، علی مرداخانی در آیین افتتاحیه ششمین سمینار نمایش های آیینی و سنتی که چهارشنبه ۸ شهریور ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد، عنوان کرد: همواره گفته ایم که تئاتر مقوم فرهنگ است و امیدواریم به این موضوع به ویژه در نمایش های آیینی و سنتی توجه ویژه ای شود. همچنانکه در این سال ها راهبرد اصلی ما این بوده که بتوانیم معرفتی عمومی نسبت به تئاتر ایجاد کنیم و فضای موجود و رشد کمی و کیفی نمایش های روی صحنه نیز نشان می دهد تئاتر ما از حالت کلوپی بودن بیرون آمده و با کمیت و کیفیت قابل ملاحظه آن رو به رو هستیم به طوری که در حال حاضر شبانه ۱۱۸ نمایش در تهران روی صحنه می رود.

مرادخانی بر ضرورت توجه به مباحث هویت ملی اشاره کرد و یادآور شد: در دوره ای بیشتر نمایشنامه های غیر ایرانی روی صحنه می رفتند که ایرادی هم نداشت زیرا تئاتر هنری جهانی است اما امروزه استفاده از نگاه نمایشنامه نوسان خودمان، یکی از چالش های مهم ماست و دوستان ما در مرکز هنرهای نمایشی کوشیده اند بیشتر به این حوزه به خصوص در حوزه نمایش های آیینی و سنتی توجه کنند. وی ادامه داد: در کشورمان دستمایه های اصیلی داریم که در وهله نخست باید خودمان آنها را باور کنیم و در مرحله بعدی بتوانیم آنها را به دیگران معرفی کنیم تا اگر هنرمندی از خارج از کشور به ایران آمد و خواستار دیدن یک نمایش ایرانی بود، بتوانیم کاری در خور را به او نشان دهیم.

معاون هنری وزارت ارشاد افزود: راهبرد اصلی ما این است که تئاتر بتواند معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد و داشته های خودمان را معرفی کند و این موضوع در آینده باید بیشتر مورد توجه باشد چرا که در حال حاضر جوانان زیادی به بدنه تئاتر ما می پیوندند. در ادامه مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را متنوع ترین رویداد فرهنگی کشور دانست و با برشمردن بخش های گوناگون این جشنواره از بخش جوانه های نمایشی به عنوان یکی از ویژگی های مهم این دوره جشنواره یاد کرد که با هدف معرفی و ترویج نمایش های آیینی و سنتی در بین کودکان و نوجوانان طراحی شده است و در آن ۱۱ نقال کودک حضور دارند که از این میان ۶ نفر دختر هستند. برخی نهادها حمایت از نمایش‌های آیینی و سنتی را فراموش کرده‌اند وی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی همه توان خود را برای توجه به نمایش های آیینی و سنتی مصروف داشته و دارد هر چند در این زمینه ایرداهایی هم داریم اما ظاهرا برخی نهادها که باید در این حوزه فعال باشند این مسئولیت را فراموش کرده اند و کسی هم در این زمینه از آنها پرسشی نمی کند. این در حالی است که ۶۰ مرکز آموزش عالی در تئاتر داریم که دست کم ۲۰ مرکز آن فعال هستند و باید پژوهش جزو سرفصل های آنان باشد اما چه پژوهشی از آنان دیده ایم؟!

سپس داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در سخنانی گفت: خوشحالم بذر این جشنواره که در سال ۶۸ با ۱۲ نمایش آن را کاشتیم به مرحله ای رسیده که امروز نزدیک به ۵۵۰ اثر متقاضی شرکت در بخش های گوناگون جشنواره هستند. وی در پایان با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی آثار شرکت کننده در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی یادآور شد: در بسیاری از کشورها برای نمایش های آیینی و سنتی شان یک وازرتخانه دارند اما در اینجا فقط یک دفتر داریم بدون اینکه هنرستان یا رشته تخصصی دانشگاهی برای آموزش این هنرها داشته باشیم و امیدوارم تا دیر نشده این آرزوی ما نیز به تحقق برسد. این سمینار با حضور محمدحسین ناصر بخت دبیر ششمین سمینار نمایش های آیینی و سنتی کار خود را آغاز کرد که ناصربخت ریاست جلسه نوبت صبح را بر عهده داشت.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۰۸ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده