ناگفته هایی از جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمیکیا
مهرداد خوشبخت درباره صحنههای حادثهای فیلم «به وقت شام» گفت: ما چند خودرو را در این فیلم به طور کامل نابود کردیم و هزینه بالایی برای صحنههای اکشن دادیم که وجود شهریار شهباززاده به عنوان مدیر تولید و حمایت آقای خزایی به عنوان تهیه کننده این امکان فراهم شد.کارگردان یونیت دوم فیلم سینمایی «به وقت شام» درباره صحنههای اکشن این فیلم گفت: «به وقت شام» شرایطی ایجاد کرد که ایدههایی که شاید هیچگاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، قابلیت اجرا پیدا کند.
فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمیکیا که قرار است در سیوششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، داستانی حادثهای و اکشن دارد و مهرداد خوشبخت کارگردان و تدوینگر سینما، کار تدوین و کارگردانی یونیت دوم این فیلم را انجام داده است.
مهرداد خوشبخت در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه "دیدگاههای همیشگی حاتمیکیا در فیلم «به وقت شام» نیز وجود دارد" بیان کرد: این فیلم یک داستان پرحادثه است با محوریت موضوع داعش و کمک رسانی خلبانان ایرانی به مردم بی گناه سوریه، ساخته شده است. این فیلم با کارهای قبلی حاتمی کیا متفاوت است و تجربیات جدیدی در آن وجود دارد. به طور مثال در زمینه جلوههای بصری و صحنههای اکشن که ایشان در فیلم سینمایی «چ» و سپس «بادیگارد» تجربه کردهاند، اکنون در «به وقت شام» قابل توجهتر است.تدوینگر «به وقت شام» بیان کرد: اولین نسخه تدوین شده این فیلم بیش از ۲۵۰۰ پلان داشت. تدوین آن چندین ماه زمان برد، زیرا که حجم پلانها بسیار زیاد بود و یک صحنه گاهی با شش دوربین، فیلمبرداری شده بود و در نهایت باید بهترین آنها انتخاب میشد.
او ادامه داد: یک مقدار از سختیهای کار از این جهت بود که در سینمای ایران تجربه ساخت، چنین فیلمهایی را کمتر داشتهایم. گاهی زمان فیلمبرداری فکر میکردیم همه چیز خوب شده است، اما در تدوین دچار مشکلاتی میشدیم و باید برای آن راه حلی پیدا میکردیم. روش کار آقای حاتمی کیا اینطور بود که من در ابتدا سکانسی را بر اساس فیلمنامه و حرفهایی که با هم زده بودیم تدوین میکردم سپس با حضور ایشان اصلاحات یا تغییرات انجام میشد. خصوصیت بسیار مهم او این است که تعلق خاطر زیادی به پلانهایشان ندارند و حاضر است به نفع کلیت فیلم پیشنهادات تدوینگر را بشنوند و اگر به نتیجه رسید حذف، جابجا و تغییراتی اعمال شود.
مهرداد خوشبخت با اشاره به اینکه "تدوین «به وقت شام»با پیشنهاد و اصرار بنده به صورت همزمان با فیلمبرداری آن انجام شده است" گفت: تدوین کردن یک فیلم به صورت همزمان میتواند باعث سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت فیلم شود و همچنین به بهبود کیفیت فیلم هم کمک میکند، زیرا در شیوه تدوین همزمان، کارگردان خیلی زود فیلمش را میبیند. به گفته آقای حاتمی کیا تاکنون هیچ یک از فیلمهایش به طور همزمان تدوین نشده بود و همیشه فیلمبرداری تمام میشده و سپس تدوین فیلم را آغاز میکردند اما بعد از این تجربه، اذعان کردند که برای فیلمهای بعدیشان هم همین کار را خواهند کرد و از این بابت خوشحالم که باعث نشدم ذهنیت ایشان نسبت به تدوین همزمان منفی شود.
این کارگردان و تدوینگر درباره تجربه کارکردن با حاتمیکیا یادآور شد: ما قبل از این فیلم، تجربه کاری مشترکی نداشتیم و همدیگر را نمیشناختیم و فقط کارهای مرا دیده بود از من دعوت کرد تا با او همکاری کنم. من هم با اشتیاق وخوشحالی پذیرفتم چون کارگردان مورد احترام من هستند و این نوع تجربه را در مقطعی از فیلم «ملک سلیمان» هم با آقای بحرانی (به عنوان کارگردان یونیت دو) داشتم. تجربههای جدید همیشه برایم جذاب هستند و به انجام کارهای سخت که به صبر و حوصله زیاد نیاز دارد تمایل شدیدی دارم بنابراین قبل از شروع فیلمبرداری و در مرحله پیش تولید جلسات زیادی داشتیم تا بتوانم به سلیقه ایشان نزدیک شوم و همچنین استوری بوردها و کانسپتهایی که سهیل دانش اشراقی کشیده بود در این راه به ما خیلی کمک کرد.او ادامه داد: اینکه حاتمیکیا پذیرفت یک کارگردان دیگر در کنارش حضور داشته باشد، از مناعت طبع وتسلطش به کار سرچشمه میگیرد و هر کارگردانی زیر بار چنین تصمیمی نمیرود. من موظف بودم طبق سلیقه او استوری بوردهایی که به توافق میرسیدیم را اجرا کنم. البته او در جاهایی هم دست مرا باز میگذاشت و چون تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام میشد، صحبتهایی بین ما شکل میگرفت تا به نظرات مشترکی دست پیدا کنیم.
خوشبخت که به عنوان کارگردان یونیت دوم این فیلم بعضی صحنههای اکشن را کارگردانی کرده است، اضافه کرد: از فواید دو یونیت شدن برای فیلمبرداری میتوان به این اشاره کرد که فشار سنگین روانی بر دوش کارگردان کمتر میشود و چون ما میخواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم اگر دو گروه نمیشدیم زمان را از دست میدادیم. دوم اینکه با این روش با وجود بالا رفتن سرعت فیلمبرداری، کیفیت فیلم پایین نمیآید. در جاهایی هم که گروه دوم وجود نداشت، من در کنار ایشان سر صحنه سعی میکردم مفید واقع شوم و متقابلا میخواستم از این امکانی که برای من میسر شده است کمال استفاده را ببرم. خدا را شکر در سکانسها و پلانهای یونیت دو ، پلانی پیش نیامد که بخواهیم آن را تکرار کنیم.
کارگردان یونیت دوم «به وقت شام» با اشاره به اینکه "ما در این فیلم صحنههایی رئال داریم (مثل چپ کردن ماشینها توسط بدلکاران) که با کمک جلوههای بصری که به فرایند ساخت فیلم کمک کردند و تلفیق خوبی صورت گرفت" تصریح کرد: من خوشحال بودم که آن ایدهها و تجربیاتی که شاید هیچگاه به خاطر شرایط مالی امکان تحقق بخشیدن به آن وجود نداشت، در این فیلم قابلیت اجرا پیدا کرد و صحنههای پرهزینه و بزرگی ساخته شد. متأسفانه سینمای ما ظرفیت انجام این صحنهها را به خاطر هزینه بالای آن ندارد مگر اینکه به شیوه دولتی سرمایهگذاری انجام شود.
او تصریح کرد:متاسفانه یکی از موانع مهم ساخت فیلمهای جنگی در سینمای ایران، هزینههایی است که شهرک دفاع مقدس جهت اجاره لوکیشن و ادوات و مهمات به فیلمها تحمیل میکرد که خوشبختانه از زمانی که شهرک سینمایی دفاع مقدس زیر نظر موسسه اوج قرار گرفت، کلیه این هزینهها حذف شدهاند و این کار کمک بزرگی به سینمای ایران و تولیدات جنگی کرده است.
مهرداد خوشبخت درباره صحنههای حادثهای فیلم «به وقت شام» گفت: ما چند خودرو را در این فیلم به طور کامل نابود کردیم و هزینه بالایی برای صحنههای اکشن دادیم که وجود شهریار شهباززاده به عنوان مدیر تولید و حمایت آقای خزایی به عنوان تهیه کننده این امکان فراهم شد. همچنین تهیه لباسها و تجهیزات نیز هزینه زیادی داشت. صحنههای اکشن این فیلم در مکانهای مختلفی فیلمبرداری شد. پلاتوی هواپیای غول پیکر ایلیوشین در تهران، بخشی از صحنههای بیرونی هواپیما در فرودگاه نیروی هوایی مهرآباد بازسازی شد و بخش دیگردر پایگاه هوایی شیراز و شهرک دفاع مقدس و بیایبانهای اطراف تهران و البته بخشی هم در سوریه.
او در صحبتهای پایانی خود بیان کرد: به طور مثال ما در پلاتوی هواپیمایی که در تهران بود، صحنه را کات میکردیم و به درگیری بیرون هواپیما که در شیراز فیلم برداری میکردیم میپرداختیم. در صحنههایی که هلیکوپتر نیز وجود دارد، بخشی از آنها در تهران و بخشی دیگر در بیابانهای اطراف تهران فیلمبرداری میشد، که اتصال دادن اینها با هم کار دقیقی بود، چه از لحاظ راکورد بازی و چه نورپردازی و جلوههای بصری و تدوین. در مجموع «به وقت شام» فیلم شلوغی بود و همه اینها به کارگردانی پر انرژی و متمرکز نیاز داشت. برای پایان فیلم زمان زیادی صرف تدوین شد تا به نتیجه مطلوب برسیم. در این میان ممکن بود اختلاف نظرهایی هم بین من و آقای حاتمیکیا رخ دهد اما او کارگردان جسوری است و این امکان را به عوامل میداد تا نظرات خود را به راحتی بیان کنند.
- مطالب مرتبط
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- برای این ۱۰ فیلم ایرانی در خیابانها صف بسته بودند
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- گفت و گو با میثم کزازی کارگردان فیلمِ «شین»
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
نظرات کاربران
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- حضور یک بازیگر زن ایرانی در سینمای ترکیه
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- نمایشی که برای زیر پانزده ساله ها ممنوع است!
- هدیه تهرانی هَمــگـُناهِ مهتاب کرامتی شد!
- نقد کوتاهی بر فیلم "هفت و نیم"/فقط گفتن و رفتن!
- دلیل دستگیری و اتهام محسن لرستانی چه بود؟
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- نگاهی به بنفشه آفریقایی/ مردانگی های یک زن!
- ماجرای پخش قسمت جنجالی پت و مت از تلویزیون
- از حامد همایون تا مهرداد جم و پرواز همای/تمام خوانندگان ایرانی که اسم و فامیل فِیک دارند!
- بهرام افشاری و رکوردشکنی در عرصهی جدید
- عکس/ بازگشت بهبودِ پایتخت با چهره ای عجیب!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- ببینید: تغییرِ ظاهر مجری زن تلویزیون!
- بازیگران خردسال فیلمها و سریالها که بزرگ شدند!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- پخش ۱۴ کنسرت آنلاین برای روزهای قرنطینه خانگی
- ببینید: عکسهای اختصاصی از نمایش «فرانکشتاین»
- «فانوس سبز» بار دیگر به سینماها می آید
- هشت بازیگر مشهور که حاضر به بازی در صحنههای جنسی نیستند!
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- هفت بازیگر ایرانی که وزن کم کرده اند
- صد نقشِ فراموش نشدنی سینما و تلویزیون ایران
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- زمان پایان سریال «شهرزاد» مشخص شد
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- معروف ترین کپی کاری های سینمای ایران!
- لیلا حاتمی و همهی معشوقههای سینماییاش
- دنباله سریال "دنیای شیرین دریا" بدون پوپک گلدره
- ببینید: دیدار شهاب حسینی با بازیگر معروف هالیوود
- آهنگ «جان دار» ازمحمدرضا علیمردانی و امین بانی
- انتشار ترجمۀ دو رمان از غلامحسین ساعدی در ترکیه
- پوراحمد: با بُکن نَکنهای صداوسیما کنار نمیآیم!
- نقد کوتاهی به فیلم «بی وزنی»: چیزی شبیه اسمش!
- نگاهی به فیلم "پاپ"/ عشق و چیزهای دیگر
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- نگاهی به فیلم جمشیدیه / از کوره در رفتن!
- چالش کلاهگیس برای بازیگران زن در تلویزیون!
- فهرست همه فیلمهای تلویزیون در نوروز 1400
- سرنوشت عجیب کوچولوهای بازیگری که محو شدند
- تمام سریالهایی که حمایت «اوج» را داشتهاند
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- حضور یک بازیگر زن ایرانی در سینمای ترکیه
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- نمایشی که برای زیر پانزده ساله ها ممنوع است!
- هدیه تهرانی هَمــگـُناهِ مهتاب کرامتی شد!
- نقد کوتاهی بر فیلم "هفت و نیم"/فقط گفتن و رفتن!
- دلیل دستگیری و اتهام محسن لرستانی چه بود؟
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- نگاهی به بنفشه آفریقایی/ مردانگی های یک زن!
- ماجرای پخش قسمت جنجالی پت و مت از تلویزیون
- از حامد همایون تا مهرداد جم و پرواز همای/تمام خوانندگان ایرانی که اسم و فامیل فِیک دارند!
- بهرام افشاری و رکوردشکنی در عرصهی جدید
- عکس/ بازگشت بهبودِ پایتخت با چهره ای عجیب!
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
- ببینید: تغییرِ ظاهر مجری زن تلویزیون!
- بازیگران خردسال فیلمها و سریالها که بزرگ شدند!
- سه شعر دردسرساز که خوانندگان معروف خواندند
- پخش ۱۴ کنسرت آنلاین برای روزهای قرنطینه خانگی
- ببینید: عکسهای اختصاصی از نمایش «فرانکشتاین»
- «فانوس سبز» بار دیگر به سینماها می آید
- هشت بازیگر مشهور که حاضر به بازی در صحنههای جنسی نیستند!
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- ویروسی بدتر از کرونا که به جانِ سینمای ایران افتاده!
- هفت بازیگر ایرانی که وزن کم کرده اند
- صد نقشِ فراموش نشدنی سینما و تلویزیون ایران
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- زمان پایان سریال «شهرزاد» مشخص شد
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- معروف ترین کپی کاری های سینمای ایران!
- لیلا حاتمی و همهی معشوقههای سینماییاش
- دنباله سریال "دنیای شیرین دریا" بدون پوپک گلدره
- ببینید: دیدار شهاب حسینی با بازیگر معروف هالیوود
- آهنگ «جان دار» ازمحمدرضا علیمردانی و امین بانی
- انتشار ترجمۀ دو رمان از غلامحسین ساعدی در ترکیه
- پوراحمد: با بُکن نَکنهای صداوسیما کنار نمیآیم!
- نقد کوتاهی به فیلم «بی وزنی»: چیزی شبیه اسمش!
- نگاهی به فیلم "پاپ"/ عشق و چیزهای دیگر
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- نگاهی به فیلم جمشیدیه / از کوره در رفتن!
- چالش کلاهگیس برای بازیگران زن در تلویزیون!
- فهرست همه فیلمهای تلویزیون در نوروز 1400
- سرنوشت عجیب کوچولوهای بازیگری که محو شدند
- تمام سریالهایی که حمایت «اوج» را داشتهاند