هنرمندانی که در سال ۹۶ از دنیا رفتند

 سال ۹۶ پر از اتفاقات تلخ و شیرین بود. یکی از این اتفاق ها، درگذشت هنرمندان و چهره های فرهنگی است. افرادی که در طول زندگی خود کارنامه درخشانی ثبت کرده بودند و خاطرات فراوانی را برای مردم کشورمان رقم زدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه به معرفی برخی از این هنرمندان می پردازیم:

محمد حسن غمخوار

محمدحسن غمخوار بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون بود که ۲۰ فروردین به دلیل بیماری کبد درگذشت. این بازیگر که سال ها در تلویزیون حضور نداشت، در سریال هایی چون «دزدان مادربزرگ»، «لبخند سوم» و... به ایفای نقش پرداخته است. وی در این سال ها بیشتر در تئاتر آزاد مشغول به کار بوده است.

عارف لرستانی

عارف لرستانی (زاده ۱۵ بهمن ۱۳۵۰–درگذشته ۲۶ فروردین ۱۳۹۶) در کرمانشاه ، بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران بود. با مجموعه جنگ ۷۷ به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله قهوه تلخ با او همکاری کرد. او در تاریخ شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶براثر ایست قلبی درگذشت. او در آثار در حاشیه (۱۳۹۳)، کوچه مروارید (۱۳۹۳)، شوخی کردم (۱۳۹۲)، ویلای من (۱۳۹۱)، قهوه تلخ (۱۳۸۹)، مرد دوهزارچهره (۱۳۸۸)، خسته‌دلان، ۹۰ شب، ببخشید شما، جنگ ۷۷ (۱۳۷۶) و... به ایفای نقش پرداخت.

نقی سیف جمالی

 نقی سیف جمالی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۴ اردیبهشت در سن ۵۹ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که طی سال های اخیر در عرصه تئاتر و سینما حضور فعالی داشت بازی در نمایش های سقراط به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، ترور به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، چمدان به کارگردانی فرهاد آئیش، گل و قداره به کارگردانی بهزاد فراهانی، دنیای دیوانه دیوانه دیوانه به کارکردانی بهزاد فراهانی را در کارنامه داشت. این بازیگر طی روزهای اخیر مشغول تمرین نمایش «مطرب عاشق» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد فراهانی بوده است. شکار، سهند دریا، مثلث آبی، من ترانه پانزده سال دارم، مارمولک، شوریده، تردست، روایت های ناتمام، ایستگاه بهشت، کنعان، پذیرایی ساده، خانوم، ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه، خداحافظی طولانی، جامه دران و آاادت نمی کنیم از جمله آثار سینمایی مرحوم سیف جمالی در عرصه سینما بوده است.

حمید آخوندی

 حمید آخوندی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح روز جمعه ٥ خرداد ماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. گفتنی است؛ حمید آخوندی متولد سال 1340، سال گذشته تهیه‌کنندگی فیلم «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد را بر عهده داشت و فیلم‌های «روز سوم»، «چاقی» و «پایان خدمت» هم از دیگر آثار او هستند. وی همچنین در فیلم‌های «سفر به چزابه» و «باشگاه سری» سابقه دستیاری کارگردان داشته است.

حبیب‌الله کاسه ساز

حبیب الله کاسه ساز را بسیاری از اهالی سینما با تهیه کنندگی آثار ارزشمند سینما می‌شناسند و مردم بیشتر او را با عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی به یاد ماندنی اخراجی ها به یاد می‌آورند. او ۲۸ تیرماه ۹۶ از میان سینماگران رفت و جامعه هنری را در اندوه نبود خود فرو برد. حبیب الله کاسه ساز در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران به دنیا آمد و در رشتهی فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد. کارناوال مرگ، ریسمان باز، ارابه مرگ، اخراجی ها، پروانه ای در مه، کنار رودخانه و مزرعه پدری از جمله آثاری هستند که حبیب الله کاسه ساز تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشته است. از جمله سوابق اجرایی کاسه ساز، می توان به مدیریت تولید و پشتیبانی امور سینمایی وزارت ارشاد، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، عضویت در هیأت مدیره انجمن سینمای جوان ایران، عضویت در شورای عالی جوانان و عضویت در هیأت مدیره شهرک سینمایی دفاع مقدس اشاره کرد.

وحید نصیریان

وحید نصیریان هنرمند عرصه‌ انیمیشن‌ 6 مرداد در سن 46 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت. وحید نصیریان متولد ۱۳۵۰ شهر اهر و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تبریز در سال ۱۳۶۸ است و در عرصه‌ی نقاشی،فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی انیمیشن فعال بود. او در برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی، گروهی نقاشی و طراحی در داخل و خارج از کشور، تصویرسازی ۱۲ عنوان کتاب برای نوجوانان از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نیز فعالیت داشت. وحید نصیریان نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های کوتاه و سریال‌های انیمیشنی بوده است.

محمود جهان

محمود جهان از خوانندگان، بندری خوان، قدیمی و محبوب کشورمان بود که هشتم مرداد در بیمارستان ممکوی شهرستان ماهشهر درگذشت. محمود جهان با شروع جنگ که ۲۹ سال داشته در خوزستان باقی می ماند اما پدر و مادرش به بوشهر باز می گردند. جهان در سال ۱۳۵۲ ازدواج می کند و صاحب ۵ فرزند می‌شود که امید جهان با سبکی متفاوت از پدرش کار وی را ادامه داد. محمود جهان که با خواندن ترانه‌های بندری به شهرت رسیده بود، وی که برای اجرای کنسرت در بندر ماهشهر به سر می‌برد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان صنایع پتروشیمی این شهرستان در گذشت.

ناصر فرهودی

 ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی چندین سال با هنرمندان و گروه های سرشناس موسیقی فعالیت می‌کرد، جمعه ۱۳ مرداد درگذشت. زنده یاد فرهودی از جمله صدابرداران شناخته شده موسیقی کشورمان بود که تحصیلات خود را در رشته الکترونیک گرایش صدا از دانشکده صدا و سیما به اتمام رساند. او در سال ۵۱ همزمان با تحصیل در سازمان صدا و سیما به عنوان کارآموز فعالیت عملی خود را آغاز و پس از پایان تحصیل همکاری خود را با رسانه ملی آغاز کرد. این صدابردار در سال ۱۳۵۵ به دعوت محسن کلهر به استودیو پاپ دعوت شده و تا زمان حیات در این استودیو به فعالیت خود ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و پس از چندی مدیریت استودیو پاپ را بر عهده گرفت. ضبط و تولید آثار بسیاری از گروه ها و هنرمندان شناخته موسیقی ایران از جمله فعالیت های مرحوم فرهودی است. وی طی سال های اخیر در جشن ها و برنامه های مختلفی به عنوان هنرمند برگزیده معرفی شده است.

حامد هاکان

حامد هاکان، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ، چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ در سن ۳۴ سالگی درگذشت. برخی از نزدیکان این هنرمند مرگ او را به علت ایست قلبی گزارش کرده‌اند. این هنرمند با آثار شخصی و همکاری با خوانندگانی نظیر محسن چاوشی و فرزاد فرزین و محسن یگانه و... به شهرت رسید، اما در ادامه نتوانست فعالیت‌های خود را به شکل رسمی دنبال کند. او در مهرماه سال ۹۳ موفق به اخذ مجوز‌های لازم شد و قرار بود اولین آلبوم مجاز حامد هاکان از سوی شرکت «صوت آوای هنر» به بازار عرضه شود که این اتفاق رخ نداد. حامد هاکان یکی از هنرمندان مستعد دهه هشتاد بود که مسیر پر فراز و نشیبی را در زندگی هنری خود طی کرد به باور برخی از کارشناسان او می‌توانست از جمله ستاره‌های بازار باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و با مسائل مختلفی در عرصه فعالیت حرفه‌ای خود مواجه شد.

نادر گلچین

 نادر گلچین در سال ۱۳۱۵ در رشت متولد شد. او در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۰ با رادیو ایران همکاری کرد و تا سال ۱۳۶۲ این همکاری ادامه پیدا کرد. نادر گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت. از آثار ماندگار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه اشاره کرد.نادر گلچین با هنرمندانی چون پرویز یاحقی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و ... همکاری داشت. اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالقی، از جمله آثار اوست که در یاد شنوندگان رادیو مانده است. این خواننده پیشکسوت صبح ۳۱ شهریور در سن ۸۱ سالگی، پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

محمد پورستار

محمد پورستار متولد ۱۳۱۸ در شهرستان اردبیل است او یکی از چهره های مشهور و قدیمی هنر است که سابقه زیادی در سینما و تلویزیون دارد نام اصلی او محمد قاسم است که همگی وی را با نام محمد میشناسند. او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۳ آغاز کرده است و اولین حضور خود را در مقابل دوربین تلویزیون در فیلم «میرنصیر و غول نگون‌بخت» تجربه کرده است این فیلم در تلویزیون پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و هنرنمایی او به خوبی دیده شد. شهرت محمد پورستار را باید به خاطر حضور پر رنگ در فیلم‌های تاریخی و مذهبی دانست فیلم‌هایی که بسیار پر مخاطب بودند و بازی و نقش مهم او به خوبی دیده میشد از فیلم‌های مهم و مشهور او مریم مقدس در سال ۱۳۸۰ و مردان آنجلس در سال ۱۳۷۹، یوسف پیامبر در سال ۱۳۷۸ و مختارنامه در سال ۱۳۹۰ بوده که بسیار پرمخاطب و محبوب بودند. او به دلیل بیماری قلبی که منجر به سکته قلبی شد مدتی در بستر بیماری بود و متاسفانه روند بهبودی او راه به جایی نبرد و در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۶ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

علی رامز

 علی رامز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران عصر امروز پنجشنبه ۷ دی در منزل خود درگذشت. وی در طول مدت اشتغال تنها توانست در ۲ فیلم سینمایی و چند برنامه تلویزیونی و یک نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان شرکت کند. در سال ۱۳۶۰ بازنشسته شد و از آن پس به صورت دلخواه به کار خود ادامه داد. زنده یاد رامز در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر و سریال های متعدد تلویزیونی از جمله «امیر کبیر»، «وزیر مختار»، «مرغ حق»، «یکی از این روزها»، «پاییز بلند»، «شمارش معکوس»، «محاکمه»، «عبور از خط سرخ» و «قضیه اوپنهایمر» شد. زنده یاد علی رامز در تمامی نمایش های کارگردانی شده توسط هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور داشته و بیش از ۳۰ سال با گروه تئاتر «حرکت» همکاری مستمر داشته است.

جمشید الوندی

 جمشید الوندی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران 16 دی ماه،‌ دار فانی را وداع گفت. شایان ذکر است؛‌خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...از جمله آثاری است که الوندی فیلمبرداری کرده است.

منوچهر پوراحمد

منوچهر پوراحمد، تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون بامداد شنبه 30 دی ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت و قرار است پیکر وی در نجف‌آباد اصفهان به خاک سپرده شود. وی برادر کیومرث پوراحمد، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون بود که در سال‌های گذشته خودش هم در حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی تلویزیون فعالیت داشت. «آخرین ستاره شب» از جمله سریال‌هایی است که 23 سال قبل توسط منوچهر پوراحمد کارگردانی شد و روی آنتن رفت. داوود رشیدی، هما روستا و اکبر عبدی از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی بودند.

 فریده صابری

 فریده صابری؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. برای آنها که شاید نام این هنرمند را کمتر شنیده باشند، بی شک یادآوری بازیهای این بانوی بازیگر در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی می تواند به شناخت او کمک کند. فریده صابری در آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی حضور داشت. فریده صابری؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۲۷ در تهران زاده شد. وی دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد و همزمان در رشتهٔ طبیعی از دبیرستان نراقی فارغ التحصیل شد. وی دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک ایران (در سال ۱۳۵۲) و درجه فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا (در سال ۱۳۵۵) بود. صابری در سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ دوره پانتومیم را در کشور آلمان گذراند. از فیلم هایی که فریده صابری در آن ایفای نقش کرد می توان به: مارال (۱۳۷۹)، درد مشترک (۱۳۷۳)، روز شیطان (۱۳۷۳)، روز واقعه (۱۳۷۳)، اوینار (۱۳۷۰)، راز خنجر (۱۳۶۹) اشاره کرد. این بازیگر همچنین در سریال های تلویزیونی نظیر: دلنوازان (حسین سهیلی‌زاده، ۱۳۸۸)، همه بچه‌های من (مرضیه برومند ۱۳۸۷)، بگذار آفتاب برآید (حسین مختاری، ۱۳۷۷/۷۸)، در قلب من (حمید لبخنده، ۱۳۷۷)، تنهاترین سردار (مهدی فخیم‌زاده، ۱۳۷۵)، سنگ و شیشه (جمشید حیدری، ۱۳۷۲) بازی کرده بود. فریده صابری روز ۱۹ بهمن ماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

لووان هفتوان

 لوون هفتوان بازیگر و کارگردان تئاتر و سینمای کشورمان، صبح ۱۹ اسفندماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. او متولد ۶ فروردین ۱۳۴۵ در تهران بود. از جمله کارهای سینمایی او «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران است. او سال گذشته نمایش «بازی یالتا» را هم به صحنه برد. این بازیگر همچنین تجربه بازی در فیلم های سینمایی چون «کوپال» و «پرویز» را دارد. او همچنین، یکی از مهمانان رامبد جوان در برنامه خندوانه بود.

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده