مقایسه فروش و مخاطبان سینما در نوروز ۹۷ و ۹۸

اکران نوروزی همواره یکی از مهمترین فصل‌های فروش برای سینمای ایران محسوب می‌شود، فصلی که می‌تواند مخاطبان بسیاری را در ایام تعطیلات به سینما بکشاند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد امسال نیز سینماهای کشور روزهای پررونقی را پشت سر گذاشتند و موفق شدند با اکران فیلم‌هایی در ژانرهای متنوع، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مخاطب جذب کرده و به مجموع فروش ۲۹,۵ میلیارد دست یابند.

مقایسه سیزده روز نخست تعطیلات در سال ۹۷، با سال گذشته همین زمان نشان می‌دهد سینماها از نظر مجموع فروش رشدی ۴۳ درصدی و از نظر مخاطب رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

مهمترین عامل در افزایش رشد فروش را باید افزایش قیمت بلیت سینماها دانست. همچنین افتتاح پردیس ایران‌ مال با دوازده سالن دیگر عامل مهم افزایش مخاطب و فروش در سال ۹۷ بود. از طرفی باوجود بارندگی‌ و سیل مردم ترجیح دادند تفریحات دیگری از جمله تماشای فیلم در سینما را جایگزین سفرهای نوروزی کنند. یکی از نکات جالب دیگر افزایش ۱,۵ میلیاردی مجموع فروش سینماها در روز ۱۳ فروردین امسال نسبت به روز ۱۳ فروردین ۹۶ بود.

امسال هفت فیلم موفق شدند خود را به ماراتن اکران نوروزی برسانند که در این میان ژانر کمدی با داشتن چهار فیلم بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

«رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی اکرانش را طوفانی آغاز کرد. این فیلم که بنظر می‌رسد برای شکستن رکورد «هزارپا» و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما دندان تیز کرده در سومین هفته صدرنشینی به فروش ۵,۸ میلیارد دست یافت و مجموع فروشش را به بیش از ۱۹ میلیارد رساند.

دومین فیلم پرفروش جدول «متری شیش و نیم» بود. این فیلم که در جشنواره سی و هفتم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کرده بود باوجود مضمون اجتماعی و تلخ خود در اکران نوروز که تصور می‌شود مردم به دنبال تماشای فیلم‌های شاد هستند، موفق ظاهر شد و توانست به مجموع فروش ۱۳ میلیارد دست یابد.

«چهار انگشت» با فروش هفتگی ۱,۶ میلیارد ، «زندانی‌ها» با فروش ۵۲۴ میلیون و «ژن خوک» با فروش ۴۸۸ میلیون دیگر کمدی‌هایی بودند که به ترتیب در رتبه سوم تا پنجم قرار گرفتند. «پیشونی سفید ۳» که در ژانر کودک ساخته شده نیز با فروش هفتگی ۳۲۶ میلیون در رتبه ششم جدول قرار گرفت.

در بین هفت فیلم اکران شده، تنها فیلم «غلامرضا تختی» با فروش هفتگی ۲۴۷ میلیون و مجموع فروش ۸۷۶ میلیون نتوانست علی‌رغم کیفیت بالایش مخاطبان زیادی را جذب کند و کمترین میزان فروش را در بین فیلم‌های اکران نوروزی بدست اورد.

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده