ناگفته هایی درباره فیلم «افعی» 25 سال بعد از تولید

فیلم افعی سال 1371 تولید و اکران شد، فیلمی که با هنرنمایی جمشید هاشم پور،‌ ایلوش خوشابه و معرفی بهاره رهنما و یک پروداکشن عظیم در ژانر اکشن و رزمی با کیفیتی که در زمانه خودش کم نظیر بود روی پرده نقره ای ثبت و ماندگار شد.حالا با گذشت 25 سال از تولید و اکران افعی، کارگردان آن روانشاد محمدرضا اعلامی دیگر در میان ما نیست و برای همیشه قلم و دوربین را زمین گذاشته و به خانه ابدی کوچ کرده است، اما بی تردید در چنین فیلم هایی که پیش تولید و تولید مفصل و پرهزینه ای دارد محوری ترین نقش را تهیه کننده دارد.

مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم افعی بود، مردی که از موسسان شرکت فیلمسازی «هدایت فیلم» است و در کارنامه اش افزون بر افعی تولید آثاری همچون روز واقعه، سردار جنگل، می خواهم زنده بمانم، جهان پهلوان تختی، بوی کافور عطر یاس، سام و نرگس و ... نیز به چشم می خورد. جام جم در 25 سالگی تولید افعی، سراغ مرتضی شایسته رفته و از تولید این فیلم پرسیده است. فیلمی که برای ساخت آن، او و کارگردان(اعلامی) در دادگاه «خلق» محکوم به مرگ شدند!

شایسته درباره چگونگی شکل گرفتن پروژه «افعی» به جام جم آنلاین گفت: ایده اولیه این فیلم به ذهن من رسید و آن را با مرحوم اعلامی در میان گذاشتم و ایشان فیلمنامه را بر اساس آن ایده نوشتند و بعد روی فیلمنامه همفکری شد و چندین بار آن را بازنویسی کردیم تا متن نهایی آماده شد.این تهیه کننده و فیلمساز کشورمان ادامه داد: به طور طبیعی بعد از آماده شدن فیلمنامه نوبت به تشکیل گروه تولید و انتخاب بازیگران می رسد و در این زمینه هم قراردادها را بستیم و یک گروه بسیار بزرگ در تولید این فیلم مشارکت داشتند.

از شایسته درباره انتخاب بازیگران پرسیدم و او توضیح داد: آقای جمشید هاشم پور آن زمان خیلی در این تیپ فیلم ها جواب می داد،‌ خانم بهاره رهنما هم برای نخستین بار در این فیلم به نوعی به سینما معرفی شد، الان حافظه ام یاری نمی کند که چگونه ایشان به آقای اعلامی و بنده معرفی شدند ولی احتمال می دهم که از طریق کلاس یا کارگاهی با آقای اعلامی آشنایی داشتند.

او افزود: افعی یک پروژه بزرگ بود کاملا اکشن و متفاوت از آنچه در سینمای ایران مسبوق به سابقه بود، برای لوکیشن اصلی مکانهای بسیار زیادی را بررسی کردیم و در نهایت بهشهر عباس آباد نهایی شد و آنجا کمپ بزرگی ساختیم. یادم است آقای یزدان راد، قهرمان و ورزشکار ورزش های رزمی و پرورش اندام هم در این پروژه با همکاری بسیار خوبی داشتند. لوکیشینی هم که ساختیم ماندگار شد و بعد از ما از آن استفاده فراوانی صورت گرفت.شایسته تاکید کرد: ساختن افعی در بخش خصوصی و با آن تولید و هزینه های بالا و حرفه ای در آن زمان بیشتر شبیه معجزه و کاری خارق العاده بود.

شایسته یک خاطره جالب هم درباره تولید افعی دارد و به جام جم آنلاین گفت: در این پروژه ما نیاز به هلی کوپتر داشتیم ولی خیلی شرایط گرفتن هلی کوپتر سخت بود و فیلمبرداری هم به روزهای آخر می رسید و آقای اعلایی به من گفت که ما دیگر نمی توانیم این هلی کوپتر را داشته باشیم و کاملا ناامید شده بود، اما درست در آخرین روزها بالاخره نامه نگاری ها و ارتباطاتی که با ارگان های نظامی گرفتیم نتیجه داد و یک روز صبح به من اطلاع دادند که هلی کوپتر آماده است و من همراه با تیم مرتبط سوار هلی کوپتر شدم و به لوکیشن رفتیم و وسط پروژه فرود آمدیم، خدابیامرز آقای اعلامی باورش نمی شد، همه غافلگیر شده بودند و انصافا ایشان هم در جایگاه کارگردان سنگ تمام گذاشت و آن صحنه های مربوط به هلی کوپتر را با سرعت و در کمترین زمان و با بهترین کیفیت برداشت کرد و جزء سکانس هایی شد که تماشاگران زیادی از آن لذت بردند.

یکی از نکات جالب و ناگفته تولید افعی تهدید به مرگ شدن مرتضی شایسته و محمدرضا اعلامی است، تهیه کننده افعی درباره آن توضیح داد: داستان فیلم و محتوای آن باعث شد که گروهی از مخالفان ایران در خارج از کشور در دادگاهی به نام «خلق» ما را محاکمه کنند و در نهایت حکم به مرگ دادند و نامه ای هم برای ما با همین مضمون فرستادند که هنوز نامه را دارم.

خیلی ها افعی را آن زمان در سینماها نشسته و ایستاده تماشا کردند، اما حتی آنهایی که این فیلم را ندیدند صف های طولانی گیشه افعی را به خاطر دارند ، از شایسته پرسیدم آن زمان چقدر این فیلم فروش داشت، او گفت: افعی تمام رکوردها را جا به جا کرد، آن زمان فکر می کنم بیش از 100 میلیون تومان فروش داشت، سودآوری اش عالی بود و جالب است بدانید که تا چندین سال بعد هم برخی سینماها آن را اکران می کردند، آن زمان نسخه های کپی را فرستاده بودیم و دیگر نسخه ها را جمع نکرده نکرده بودیم و سینمادارها بخصوص در شهرستان ها به محض این که فروششان پایین می آمد دوباره افعی را اکران می کردند و جالب است که همچنان مخاطب هم داشت و می فروخت.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده