پشت پردۀ توقیف و قاچاق فیلم «خرس» چه بود؟!

 

جمشید خاوری: عصر دیروز (یکشنبه نهم شهریور) خبر انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «خرس» در سایت یوتیوب، در رسانه های فارسی زبان منتشر شد. ظاهرا این فیلم از روز پنج شنبه گذشته در صفحه ی «شکوفا فیلم» در سایت یوتیوب آپلود شده و تا عصر یکشنبه حدود 20 هزار بازدید داشته است.

بعد از انتشار این خبر، خبرنگار «خبرنیوز» با داریوش بابائیان مدیرعامل «شکوفا فیلم» تماس گرفت. وی ضمن بی اطلاعی از انتشار این فیلم، اعلام کرد که پیگیری می کند و نیم ساعت بعد خبر می دهد.

در این فاصله با خسرو معصومی نویسنده و کارگردان فیلم «خرس» تماس گرفتیم. وی نیز با اعلام اینکه از این ماجرا خبر ندارد اعلام کرد که پخش فیلم از هر کانالی بوده به صورت غیر قانونی انجام شده است.

معصومی در پاسخ به این سوال که نسخه اصلی فیلم به جز او، در اختیار چه کسانی بوده و چطور به بیرون درز کرده گفت: نسخه ای که من دارم حروف «KH» روی آن درج شده اما نسخه اصلی و بدون آرم در اختیار فارابی بوده است. بنابراین فیلمی که لو رفته، مشابه نسخه ای که من در اختیار دارم نیست . ضمن اینکه کدام آدم عاقلی می آید فیلمی که برایش چند سال زحمت کشیده و خون دل خورده را رایگان پخش می کند؟  اما اینکه از کانال آقای بابائیان پخش شده باید عرض کنم او آدم بی سوادی نیست و قطعا می داند فیلمی که صاحب دارد را نباید بدون اجازه پخش کند و اگر این کار را کرده باشد ارشاد باید دفترش را بسته و جلوی فعالیت او را بگیرد. ضمن اینکه ایشان چند سال قبل نیز فیلم دیگری از من (باد در علفزار می پیچد) را بدون اجازه در یوتیوب پخش کرده بود.

معصومی ضمن انتقاد از تهیه کنندگان بی سوادی که فقط به دنبال پول در آوردن در سینما هستند آنها را سَمِ سینمای ایران دانست و گفت: آنهایی که فیلمهای سخیف و مزخرف می سازند و اتفاقا خیلی هم پُرکارند، اصلا به فکر فرهنگ و مردم و جامعه نیستند. اما آن کسانی که فیلم شریف می سازند و دلسوز نظام هستند و دغدغه اجتماعی دارند هر از چند سال یک فیلم می سازند و متاسفانه حمایت هم نمی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که نسخه اصلی فیلم چند دقیقه بوده و نسخه ای که الان پخش شده نسخه سانسور شده است یا خیر گفت: نسخه ای اصلی و سانسور نشده فیلم که در جشنواره به نمایش درآمد 105 دقیقه است (مشابه همین نسخه ای که الان پخش شده) و بعد از آن من تغییری در فیلم ندادم. البته همان سال 90 برای اینکه فیلم، حساسیت برانگیز نشود خودمان قبل از جشنواره چند صحنه را از داخل فیلم درآوردیم!

معصومی در توضیح مالکیت فیلم «خرس» هم گفت: در زمان آقای شمقدری، موسسه رسانه های تصویری امتیاز فیلم را از اقای نوروزبیگی (تهیه کننده) خرید و بعد از انحلال موسسه، فیلم تحت مالکیت بنیاد سینمایی فارابی درآمد و به همین دلیل کسی برای رفع توقیف و اکران عمومی آن تلاشی نمی کرد و انگار بعضی ها دوست داشتند فیلم بایگانی شود.

بعد از پایان صحبتهای معصومی مجددا با داریوش بابائیان تماس گرفتیم. وی ضمن تائید این نکته که فیلم از طریق کانال رسمی شکوفا فیلم در یوتیوب منتشر شده اعلام کرد که این کار توسط ادمین سایت این موسسه که خارج از کشور است انجام شده و بدون اطلاع وی بوده و در همان ساعتی که خبرنگار «خبرنیوز» به وی زنگ زده (ساعت 20 روز یکشنبه) فیلم از یوتیوب حذف شده است.

بابائیان در پاسخ به این سوال که فیلم چطور به دست ادمین سایت ایشان رسیده اظهار بی اطلاعی کرد و گفت بارها به وی گوشزد کرده فیلمهایی که متعلق به موسسه ی «شکوفا فیلم» نیست را در کانال یوتیوب قرار ندهد!

با این حال خبرگزاری ایسنا ساعت 21 دیشب از قول روابط عمومی فارابی اعلام کرد که به یوتیوب ایمیل زده اند تا فیلم «خرس» را از این پلتفرم حذف کنند و از لحاظ حقوقی این موضوع را پیگیری خواهند کرد!

 

خرس؛ از تولید تا توقیف!

جمشید خاوری: از آخرین باری که خسرو معصومی پشت یک تریبون قرار گرفت و به توقیف فیلمش اعتراض کرد هفت ماهی می گذرد. در آن مراسم که کانون کارگردانانِ خانه سینما برای بزرگداشت وی گرفته بود معصومی از مسئولین وزارت ارشاد برای توقیف هشت ساله ی فیلمش انتقاد کرد.

آن روز، فیلمسازان زیادی در حمایت از معصومی صحبت کردند. از جمله کیانوش عیاری که خودش بارها از سانسور و توقیف، زخم خورده گفت «خرس» فیلم تلخی است اما هر بهانه‌ای برای توقیف و سانسور آن، تلخ‌ترش می‌کند.

خسرو معصومی فیلمساز شمالی و 65 ساله سینمای ایران که نخستین فیلم سینمایی اش را در 30 سالگی ساخته حدود دو سال برای گرفتن پروانه ساخت فیلم «خرس» در راهروهای وزارت ارشاد می دوید تا بالاخره بعد از چند بار بازنویسی توانست برای نسخه ای که مد نظر اعضای آن شورا بود مجوز ساخت بگیرد. فیلم در جغرافیای مورد علاقه ی معصومی یعنی شمال کشور تولید شد و برای نخستین بار در سی امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد و دو سیمرغ بلورین هم گرفت اما بعد از آن به دلایل نا معلوم به فهرست فیلمهای توقیفی سینمای ایران اضافه شد!

با اینکه مسئولین سینمایی در مصاحبه هایشان می گفتند فیلم مشکلی برای اکران عمومی ندارد اما عملا مجوز نمایش به آن داده نمی شد. حتی کار به جایی رسید که پرویز پرستویی (به عنوان یکی از سرمایه گذاران فیلم) در مقطعی اعلام کرد تا زمانی که «خرس» اکران نشود بازی در هیچ فیلمی را قبول نمی کند!

معمولا کارگردانها برای فیلمنامه هایی که موضوعی ملتهب و خط قرمزی دارند به سراغ تهیه کنندگانِ اسم و رسم دار می روند که بتوانند فیلم را از هفت خانِ سانسور و توقیف به سلامت عبور دهند. اما جواد نوروز بیگی با همه ی روابطی که داشت و رایزنی هایی که با نهادهای مختلف کرد نتوانست به اکران فیلم کمک کند. البته در آخرین روزهایی که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بود به خاطر رابطه خوبی که با نوروزبیگی داشت  به موسسه رسانه های تصویری (که زیر مجموعه ارشاد بود) دستور داد  امتیاز فیلم را بخرد و به گفته معصومی همین کار باعث شد تهیه کننده به پولش برسد و دیگر انگیزه ای برای پیگیری رفع توقیف «خرس» نداشته باشد.

با اینکه طی این سالها مسئولین سازمان سینمایی چند بار تغییر کردند و اعضای جدیدی نیز به شورای پروانه نمایش آمدند اما مشکل خرس حل نشد. از جمله دلایلی که برای توقیف این فیلم اعلام شد یکی ضد جنگ بودنِ فیلم و دیگری مسائل شرعی عنوان شد که معصومی همه آنها را رد کرد و گفت: فیلم بر اساس فیلمنامه ی مصوب ارشاد ساخته شده و دلیلی برای توقیف آن وجود ندارد. با این حال، وی اصلاحاتی در فیلم اعمال کرد که اثربخش نبود و ظاهرا «سانسور» نتوانست از «توقیف» همیشگی فیلم جلوگیری کند.

تا اینکه بعد از 9 سال بلاتکلیفی، روز پنج شنبه گذشته فیلم سینمایی «خرس» در صفحه ی شکوفا فیلم در سایت یوتیوب منتشر شد و تا عصر یکشنبه (قبل از انتشار خبرش در رسانه های فارسی زبان) حدود 20 هزار بازدید داشته که پیش بینی می شود در روزهای آتی بیشتر هم بشود.

«خرس» داستان رزمنده‌ای كه است كه رابطه بسيار خوبی با همسر خود دارد، به جبهه‌های جنگ می‌رود و پس از ۱۴ سال مفقودالاثر بودن متوجه می‌شود كه همسرش با فرد ديگری به نام افرا معروف به خرس - كه قاچاقچی چوب است - ازدواج كرده و اين مسئله زمينه‌ساز اتفاقات بسياری می‌شود.

پرویز پرستویی، مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، ناصر آقایی و مائده طهماسبی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

منبع: خبر نیوز

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۹






نظرات کاربران





معرفي فيلم هاي روي پرده