خاطره ای جالب از تدوینگر فیلم «هامون»/ داورها شب تا صبح نخوابیدند که فیلم را ببینند!

"حسن حسندوست"؛ تدوینگر باسابقه سینما در گفت و گو با خبرآنلاین، خاطره جالبی درباره فیلم "هامون" نقل کرده که به شرح زیر است: مهرجویی برای فیلم "هامون" مرا دعوت کرد و از من خواست که از پیش از شروع فیلمبرداری در کنارش باشم و به طور همزمان با فیلمبرداری فیلم، آن را تدوین کنم. فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم به طول انجامید و یک فصل مهم فیلم (که به عنوان شروع در نظر گرفته شده بود) برای فیلمبرداری به ماه بهمن موکول شد.تقریبا همه صحنه‌ها را تدوین کرده بودم اما صحنه‌هایی که در شمال رخ می‌داد (مربوط به افتتاحیه و بخش پایانی فیلم) هنوز فیلمبرداری نشده بود. هفتم یا هشتم بهمن ماه بود که گروه برای فیلمبرداری این دو سکانس به شمال کشور رفتند.

جشنواره در راه بود، اوضاع پیچیده شده بود و به نظر می‌رسید که فیلم به جشنواره نمی‌رسد. هر صحنه‌ای که فیلمبرداری می‌شد به سرعت آن را تدوین می‌کردم و به خاطر دارم که آن زمان درخواست دادم که برایم تختخواب بیاورند و در اتاق مونتاژ بمانم که سریع بخش‌های فیلمبرداری را تدوین کنم. اتاق مونتاژ در فارابی بود که مدیرعامل وقت فارابی و دبیر آن دوره جشنواره (آقای بهشتی) با این کار مخالف بودند و می‌گفتند نمی‌توان تختخواب به اتاق کار برد. در نهایت مدیر تولید و تهیه‌کننده فیلم برای رسیدن "هامون" به جشنواره، توانستند مدیران را راضی کنند و بالاخره برایم در اتاق مونتاژ تخت سفری و پتو قرار دادند. شب‌ها در همان اتاق مونتاژ می‌خوابیدم تا کارها سریع‌تر پیش برود.با توجه به این‌که آقای مهرجویی برای تدوین فیلم بسیار حساس بود و بیشتر فیلم‌هایش متکی بر تدوین پیش می‌رفت، برای "هامون" هم این اتفاق رخ داد. البته اینکه احساس کنید مهرجویی همیشه در اتاق تدوین حضور داشت، نه، چنین چیزی نیست، بیشتر اوقات به اتاق تدوین سر می‌زد و قسمت‌های مونتاژشده را می‌دید و نظراتش را اعمال می‌کرد و من آنها را اصلاح می‌کردم.۱۳یا ۱۴ بهمن بود که گروه کارگردانی از شمال برگشت و ما مقدار زیادی فیلم مونتاژ نشده داشتیم، در حالی که جشنواره، ۱۲ بهمن شروع شده بود، فیلم‌ها پخش می‌شد و مسابقه در جریان بود. برای اینکه کار سریع‌تر پیش برود مهرجویی در اتاق مونتاژ مستقر شد و ما تمام مدت بر روی تدوین فیلم کار می‌کردیم. همزمان با مونتاژ فیلم، موزیک و کارهای صداگذاری انجام می‌شد.من هم خیلی سریع پرده‌ها را آماده می‌کردم به استودیو می‌فرستادم تا مهرجویی و "حسن زاهدی" کار میکس را انجام دهند.

با توجه به تمام این عجله‌ها برای فیلمبرداری فیلم، تدوین، موسیقی و میکس، تا ۲۰ بهمن‌ماه هنوز فیلم آماده نبود.یادم است که اخطار آخر را به ما دادند و گفتند که اگر فیلم تا ساعت ۱۲ شب روز ۲۰ بهمن نرسد آن را از مسابقه خارج می‌کنیم.کار، سرعت بیشتری گرفت و پرده اول آماده شد و برای هیئت داوران فرستادیم. داوران تا صبح، ۳ پرده را دیدند و گفتند ما می‌نشینیم تا باقی فیلم را ببینیم! به حدی فیلم را دوست داشتند که می‌خواستند نتیجه فیلم را ببینند.این‌گونه بگویم که هیئت داوران هم با ما نخوابیدند. تا جایی که ما بیدار بودیم، آنها هم بیدار بودند.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده