یادداشتهای روزانه جشنواره فیلم فجر /2
امپراطور جهنم/ پرویز شیخ طادی
ساختن فیلم درباره جریان های تکفیری افراطی جهان اسلام اقدام پسندیده و قابل تحسینی است، اما وقتی این نکته در مجموعه ای حیرت آور از اغراق های گل درشت در زمینه موقعیت پردازی و گریم و دیالوگ و بازی و روایت و استعاره و شخصیت و تصویر و غیره قرار گیرد، بیش از آن که در مخاطب تلنگر حسی و معرفتی در باب خاستگاه و کارکرد و ریشه و فرجام این جریان ها بیافریند، ناخواسته به مرزهایی از کمدی نزدیک می شود که در زی مووی ها می توان نمونه هایش را جست و جو کرد. مایه تعجب است که این فیلم با این درجه از کیفیت نازل، چگونه سال گذشته این همه هیاهو درباره اش به راه افتاده بود که چرا در جشنواره راه نیافته است؛ و تعجب بیش تر بابت راهیابی امسالش! /مهرزاد دانش
جاده قدیم /منیژه حکمت
جاده قدیم میتواند از یک جهت برای علاقهمندان فیلمنامهنویسی تدریس شود! میتوان این فیلم را از نظر دیالوگنویسی بررسی کرد (مخصوصا قسمتهای مربوط به آتیلا پسیانی) و به کمک آن به دانشجویان آموخت که چگونه اینقدر بد دیالوگ ننویسند. شک نکنید که یک دانشجوی معمولی فیلمنامهنویسی تلقیاش از دیالوگنویسی سطح بالاتر از آن چیزی است که در این فیلم میبینیم. در بسیاری از دقایق فیلم، احساسات شخصیتها که باید از طریق تصویر و یا سکوت به ما منتقل شوند، در کمال بیهنری نویسنده و کارگردان، به وسیله دیالوگها بیان میشوند.
البته جاده قدیم بر خلاف کامیون، سر و ته دارد و حداقل میتوان در دقایقی آن را پیگیری کرد. هر چند به شدت قابل پیشبینی است. ملودرامی که ضریب هوشی مخاطباش را به شدت دست کم میگیرد و کاملا مطابق با کلیشههای سریالهای تلوزیونی جلو میرود. شیوه انتقال اطلاعات نیز به اندازهای دمدستی است که فیلم در معدود تلاشهایش برای خلق تعلیق شکست میخورد و مخاطب را نسبت به آنچه روی پرده اتفاق میافتد، بیتفاوت میکند.
فیلم هیچکدام از مضامین مدنظرش را نمیتواند به درستی بپروراند. فیلم درباره قربانیای است که نمیتواند حادثهای که برایاش رخ داده را بپذیرد؟ یا درباره مردی که زیر سایه دخالتهای پدرش قرار گرفته و در مدیریت بحرانهای خانوادهاش مشکل دارد؟ و یا خانوادهای که تلاش میکند با همه مشکلات خودش را حفظ کند؟ البته یک فیلم میتواند همه این مضامین را در قالب یک داستان به تصویر بکشد، اما در جاده قدیم و در غیاب یک سیر دراماتیک مشخص، هیچکدام از اینها به سطح و کیفیت قابل قبولی نمیرسند.
از طرفی شخصیتها نیز تک بعدیاند و راهکارهای فیلمساز برای انتقال احساسات و چالشهای درونی آنها بسیار ابتدایی. این میشود که نمیفهمیم چرا زنی که درگیر یک بحران روحی است و از شدت فشار عصبی روی آورده به وسواس و تمیز کردن وسایل خانه، به یک باره حالش خوب میشود و هم به عنوان مدیر، بانکاش را نجات میدهد و هم به عنوان مادر پسر جوان تازه دامادش را. همانطور که نمیفهمیم چرا اطرافیان یک زن تحصیلکرده و موفق، مدام با او مثل دیوانهها رفتار میکنند و حتی چند روز به او فرصت نمیدهند که خودش را پیدا کند. در پایان نیز متوجه میشویم که ظاهرا گره فیلم، پذیرفتن حادثه از سوی زن بود. چیزی که با وجود تلاشهای مهتاب کرامتی، به خاطر ضعف شخصیتپردازی، کاملا برای مخاطب بیاهمیت جلوه میکند. فقط این وسط میماند کنایههای سیاسیای که به داستان تحمیل شدهاند و کنایههای اقتصادیای که حضورشان در برخی از فیلمهای سینمای ایران (با این میزان شبهه و عدم شفافیت در چگونگی تامین سرمایه)، خندهدار به نظر میرسند./آریان گل صورت
امیر/نیما اقلیما
تلقی اشتباهی درباره کارگردانی در سینمای ایران وجود دارد: «نماها هر چقدر زیباتر باشند، ارزشهای کار کارگردان را بیشتر نشان میدهند». کارکرد فرمال و دراماتیک در این گزاره محلی از اعراب ندارد. امیر ساخته نیما اقلیما در پارهیی از صحنهها قابهای زیبایی دارد. مثل صحنهیی که امیر در گوشهی قاب بر فراز شهر دود گرفته ایستاده است ( این قاب از فرط ذوق زدگی فیلمساز یک بار دیگر هم تکرار میشود). مسأله اینجاست که این قابهای زیبا چه بار فرمال و حسانییی در تماشاگر ایجاد میکنند؟
فیلمنامه و ریتم درونی و بیرونی کار به شدت کند و بیرمق است. فیلمنامهنویس به سیاق درامهای سینمای مدرن میخواهد از شخصیتها ماجراهایش را بیرون بکشد. اما تیپهای فیلم امیر از قواره تخت خود بیرون نمیآیند وماهیتی انسانی و ویژه پیدا نمی کنند تا بتوانیم با خیال راحت نام شخصیت را بر آنها بگذاریم. دیالوگ نویسی ناشیانه فیلم که به جای نشان دادن مدام در حال گفتن است، و حجم مصائب امیر و سکوت و سیگار کشیدنهای متوالیش تفاوتی با پیش پا افتادهترین فیلمهای سینمای ایران ندارد. امیر در پس تصاویر مثلن خاصش چیزی برای عرضه کردن ندارد. وقتی شخصیت شکل نگیرد، ماجرایی هم در کار نخواهد بود. وقتی نگاه دوربین هم عاری از اندیشه فرمال باشد، یک فیلم میتواند از ازل تا ابد ادامه پیدا کند بی آنکه حتی شروع شود. امیر تا پایان هم شروع نمیشود و با پایانی بیربط سیر آشفته روایی و فرمال خودش را ابتر باقی میگذارد. آلفرد هیچکاک درباره ساختن یک فیلم خوب می گوید: « برای ساختن یک فیلم خوب به سه چیز نیاز دارید: 1- فیلمنامه 2- فیلمنامه 3- فیلمنامه». /بهنام شریفی
- مطالب مرتبط
- برادران لیلا که بودند و چه کردند؟
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- یادداشتی درباره فیلم "چپ راست"
- نگاهی به فیلم سراسر شب/ خسته و پُر مَلال!
- نگاهی به فیلم جمشیدیه / از کوره در رفتن!
- نگاهی به فیلم "پاپ"/ عشق و چیزهای دیگر
- نگاهی به بنفشه آفریقایی/ مردانگی های یک زن!
- نقد کوتاهی بر فیلم لتیان/، دربارۀ اِلی و دربارۀ یاسی!
- نقد کوتاهی بر فیلم "هفت و نیم"/فقط گفتن و رفتن!
- نقد کوتاهی به فیلم «بی وزنی»: چیزی شبیه اسمش!
نظرات کاربران
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- زیباترین بازیگران زن ایرانی در رتبه بندی جهانی
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- برپایی نمایشگاه عکس در خانۀ عکاسان جوان
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- اکبر عبدی با دخترهایش روی صحنه رفت!
- حضور یک بازیگر زن ایرانی در سینمای ترکیه
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- فصل دوم سریال «نفس» امسال جلوی دوربین می رود
- یک بازیگر زن سینما و تلویزیون، کشف حجاب کرد!
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- موسسات فرهنگی و هنری از پرداخت 25 درصد مالیات معاف می شوند
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- چرا صداوسیما و دولت باید روزنامه داشته باشند؟
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- اعتبار خرید کتاب از نویسندگان به ۴ میلیارد تومان افزایش یافت
- پرطرفدارترین خواننده های ایرانی در اینستاگرام
- ده فیلم مناسب برای درون گراها و انزوا طلبان!
- وقتی مجری ها در صداوسیما حکومت می کنند!
- هم پیمان با کازابلانکا!
- ببینید: خواستگاری دخترجوان از احسان علیخانی!
- نگاهی به فیلم «یک روز بخصوص» از منظر پیچیدگی های شخصیتی
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- «بچه مهندس ۳» سریال مناسبتی شبکه دو شد
- نگاهی به چند اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر
- قدیمی ترین عکاسی تهران بسته شد! + عکس
- حمله کاربران به پیج بازیگر زن به خاطر تسلیت به محمود احمدی نژاد
- رضایت ۷۵ درصدی بازدیدکنندگان از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- حیوانات ماشینی در شبکه پویا
- انتصابات جدید در سازمان سینمایی
- انتقاد کوروش تهامی از شرایط اکران «آشوب»
- تماشاگران سینما در ماه رمضان افزایش یافته اند
- فهرست بازیگران «خسیس» تکمیل شد
- تماشاخانه ایرانشهر و ماجرای ستارههای پایتخت!
- تمرین بازیگری در خانه
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره فیلم کودکان
- کچلهای سینما، از جمشید آریا تا صفر کشکولی!
- عكس/گريم پسرانۀ بازيگر زن معروف ايراني
- نگاهی به فیلم«خفه گی»/ ناهمگونی فرم و محتوا!
- آغاز تصویربرداری «از یادها رفته» از ۱۷ تیرماه
- "دورهمی" چگونه تبدیل به "شبنشینی" شد؟!
- برنامه تلویزیونی «مثبت و منفی پنج»
- بشنوید: گل عشق باصدای رضا بهرام
- نگاهی به فیلم "پاپ"/ عشق و چیزهای دیگر
- از حامد همایون تا مهرداد جم و پرواز همای/تمام خوانندگان ایرانی که اسم و فامیل فِیک دارند!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- زیباترین بازیگران زن ایرانی در رتبه بندی جهانی
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- برپایی نمایشگاه عکس در خانۀ عکاسان جوان
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- اکبر عبدی با دخترهایش روی صحنه رفت!
- حضور یک بازیگر زن ایرانی در سینمای ترکیه
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- «روتوش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره کراکوف
- فصل دوم سریال «نفس» امسال جلوی دوربین می رود
- یک بازیگر زن سینما و تلویزیون، کشف حجاب کرد!
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- موسسات فرهنگی و هنری از پرداخت 25 درصد مالیات معاف می شوند
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- چرا صداوسیما و دولت باید روزنامه داشته باشند؟
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- اعتبار خرید کتاب از نویسندگان به ۴ میلیارد تومان افزایش یافت
- پرطرفدارترین خواننده های ایرانی در اینستاگرام
- ده فیلم مناسب برای درون گراها و انزوا طلبان!
- وقتی مجری ها در صداوسیما حکومت می کنند!
- هم پیمان با کازابلانکا!
- ببینید: خواستگاری دخترجوان از احسان علیخانی!
- نگاهی به فیلم «یک روز بخصوص» از منظر پیچیدگی های شخصیتی
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- «بچه مهندس ۳» سریال مناسبتی شبکه دو شد
- نگاهی به چند اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر
- قدیمی ترین عکاسی تهران بسته شد! + عکس
- حمله کاربران به پیج بازیگر زن به خاطر تسلیت به محمود احمدی نژاد
- رضایت ۷۵ درصدی بازدیدکنندگان از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- حیوانات ماشینی در شبکه پویا
- انتصابات جدید در سازمان سینمایی
- انتقاد کوروش تهامی از شرایط اکران «آشوب»
- تماشاگران سینما در ماه رمضان افزایش یافته اند
- فهرست بازیگران «خسیس» تکمیل شد
- تماشاخانه ایرانشهر و ماجرای ستارههای پایتخت!
- تمرین بازیگری در خانه
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره فیلم کودکان
- کچلهای سینما، از جمشید آریا تا صفر کشکولی!
- عكس/گريم پسرانۀ بازيگر زن معروف ايراني
- نگاهی به فیلم«خفه گی»/ ناهمگونی فرم و محتوا!
- آغاز تصویربرداری «از یادها رفته» از ۱۷ تیرماه
- "دورهمی" چگونه تبدیل به "شبنشینی" شد؟!
- برنامه تلویزیونی «مثبت و منفی پنج»
- بشنوید: گل عشق باصدای رضا بهرام
- نگاهی به فیلم "پاپ"/ عشق و چیزهای دیگر
- از حامد همایون تا مهرداد جم و پرواز همای/تمام خوانندگان ایرانی که اسم و فامیل فِیک دارند!