کتاب «حماسه جاوید»

کتاب «حماسه جاوید» که کار تحقیق نگارش و چاپ آن حدود بیست ماه طول کشیده به نقش راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس می پردازد.

با شروع تهاجم عراق به ایران بنا بر ضرورت جنگی، بیشترین ظرفیت خطوط راه‌آهن به جابجایی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج، حمل‌ و نقل تجهیزات نظامی، حمل ‌و نقل مواد سوختی، حمل‌ و نقل ادوات جنگی و … اختصاص یافت. البته همانطور که در شهرهای درگیر جنگ، این مهم در جریان بود، در مناطق دیگر کشور، امر توسعه و بهبود شبکه راه آهن صورت می پذیرفت.

از سوی دیگر، راه آهن در دوران دفاع مقدس با تلاش‌ شبانه‌روزی کارکنان خود، یکی از مهمترین عقبه های تدارکاتی جبهه‌های جنگ بود. این خدمات گستره موجب گردید تا ارتش بعث بارها و بارها اقدام به حملات موشکی و هوایی به ناوگان ریلی ایران کند.

همچنین مجموعه راه آهن با اعزام کارکنان داوطلب خود به صحنه ی نبرد، در جنگ حضوری موثر داشت و در این میان با تقدیم  ۲۴۷ شهید، ۵ مفقودالاثر، ۲۲۰ آزاده و هزار جانباز، از این کارزار، سربلند و سرفراز بیرون آمد.

بی شک دایره خدمات راه آهن گسترده تر و بزرگ تر از آن است که در این کتاب آمده، اما تلاش شده برای ماندگار کردن این خدمات، در حد توان وقایع ثبت وضبط شوند. باشد که یاد و خاطره حماسه راه آهن نیز برای آیندگان زنده بماند.
 

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده