دبیرجشنواره فجر در نشست مطبوعاتی چه گفت؟!

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دیروز در یک نشست خبری به سوالات اصحاب رسانه درباره این رویداد هنری پاسخ داد. خخلاصه صحبتهای مطرح شده در این نشست بدین شرح است:

■ از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می‌کنم هرگونه اطلاعی درباره سرمایه‌های مشکوک یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به ما بگویند.قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و فیلم‌های مشکل‌دار اجازه نمایش پیدا نخواهند کرد.

■ هیات داوران شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی‌دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند.سال گذشته هم یک هیات داوران مستقل داشتیم و امسال هم همین‌طور که باید به نظر آنها احترام بگذاریم.هیچ نهادی از ما نخواسته به فیلمی کمک کنیم.هر فیلمی که بهتر باشد از هر لحاظ توسط داوران جایزه‌اش را خواهد گرفت.

■ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان، هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند.جشنواره‌های مهم دنیا یک سالن رسانه دارند که اهالی رسانه‌ها و صاحبان آثار با هم فیلم می‌بینند و بعد نشست مطبوعاتی برگزار شود.جشنواره ملی ما بخش بین‌الملل و بازار ندارد.بخش مردمی که نمی‌تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند.

■ برای داوری با سینماگران صحبت می‌کنیم که هر کدام یک نقطه نظری دارند که بهتر است بین خود ما بماند اما چون آقای داوودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم.زمانی که با ایشان صحبت کردیم، ۵ نفر از هیات داوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند، نمی‌توانستیم تغیراتی ایجاد کنیم و عذرخواهی کردیم.هیات داوران باید بتوانند گفت‌وگو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیم‌گیری کند.امسال یکی از بهترین هیات‌های داوری را داریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی، هیات انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلم‌ها را انتخاب کنند.

■ متاسفانه در پردیس‌های سینمایی، امکانات اندکی برای روشندلان داریم ولی امسال در جشنواره برای تماشای فیلم "تختی"، توسط روشندلان امکاناتی را فراهم کرده‌ایم.

■ ترجیح می‌دهیم فیلم‌های پذیرفته نشده در جشنواره را اعلام نکنیم ولی صاحبان آثار ردشده مختارند جرات کنند بگویند حذف شده‌اند.

■ چون انقلاب از جنوب شهر ریشه گرفته پس افتتاحیه جشنواره را در پردیس تئاتر تهران واقع در خاوران برگزار می‌کنیم.

■ درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنجی، نظر دوستان مثبت بود.دو نظر انتقادی داشتند : یکی پارکینگ و دیگری اینترنت.اینترنت با کمک همراه اول حل می‌شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.

■ "ایران مال" یکی از سالن‌های بسیار باکیفیت است.ان‌شاءالله امسال فیلم‌های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمی‌آید.چون آن سالن‌ها تاکنون بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است.امسال این وضعیت سنجیده می‌شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند.سال بعد اگر از نظر شما رسانه‌ها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه‌های برگزاری جشنواره باشد.

■ سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های مختلفی درخواست می‌کنند که حامی مالی جشنواره باشند.شورای سیاست‌گذاری و رئیس سازمان، هماهنگی‌هایی انجام می‌دهند و بهترین گزینه انتخاب می‌شود.بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینه‌های مختلفی مثل آرای مردمی و فرصت‌های تبلیغاتی به ما کمک می‌کند.بهترین پیشنهاد، همراه اول بود.

■ سینمای ما نباید این‌طور مورد هجمه قرار بگیرد که ابتذال در آن وجود دارد.امسال ۳۰ فیلم سینمایی می‌بینید که بهترین هستند و هیچ کدام در تعریف ابتذال نمی‌گنجد.در رسانه ملی ما، پربیننده‌ترین برنامه استندآپ کمدی "خندوانه" بود.شاید شرایط روحی جامعه به این شکل است.انصافا فیلم‌های اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته می‌شود و شاهد مثالش همین ۳۰ فیلم جشنواره است.ما سالی ۷۰ فیلم اکران می‌کنیم که شما ۳۰ فیلمش را در جشنواره می‌بینید.

■ در همین یک سال و اندی که من نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم، مشکل فیلم‌هایی که مشکل داشتند حل شده.تعداد سالن‌های سینمایی و سالن‌های جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند.سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشد.در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده..ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست.تمام فیلم ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۰۹ بهمن ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده