ماجرای انتقاد قاسمخانی از ناظران پخشِ تلویزیون

ناظرین پخش اجازه نمی دهند ما به گناه بیافتیم، آفرین!!

هفته ی گذشته در برنامه ی خندوانه، مرحله نیمه نهایی مسابقه «خنداننده شو» برگزار شد. یکی از شرکت کننده های خانم که در گروه شقایق دهقان (همسر مهراب قاسمخانی) بود فقط دو دقیقه اجر کرد و بعد معلوم شد که حدود 5 دقیقه از استنداپ وی حذف شده است.

در پی این اتفاق، مهراب قاسمخانی - که چهار سال است در تلویزیون ممنوع الفعالیت می باشد- یادداشتی درباره پدیده "ناظران پخش" نوشت و به تاثیر آن‌ها در مسابقه "خنداننده شو" اشاره کرده. به گزارش کافه سینما، قاسمخانی نوشته است.: «یه عزیزان دلواپسى توى تلویزیون هستن که بهشون میگن «ناظر پخش». خیلى هم شغل حساس و خطیرى دارن. این دوستان کارشون اینه که با دقتى مثال زدنى به زحمات دیگران نگاه میکنن و به خاطرش حقوق میگیرن. ناظرین پخش چیزایى رو توى تصاویر می بینن و توى دیالوگ ها می شنون که هیچ انسان عادى قادر به دیدن و شنیدن اونا نیست. از یک تار مو گرفته تا نیم سانتیمتر مچ دست و از آثار رژ گونه باقى مونده از سه روز قبل گرفته تا میزان چسبندگى لباس عابرى در انتهاى تصویر، هیچ کدوم از چشمان تیز بین این ناظرین خلاق در امان نیستن. براى مثال اونها این توانایى رو دارن که در اوج هیجان یک مسابقه والیبال از دیدن لحظات حساس مسابقه چشم پوشى کنن و به جاش نقاط حساس تماشاچى ها رو ببینن و اجازه ندن ما ببینیم و به گناه بیفتیم!! البته این کارشون تاثیرى در نتیجه مسابقه نداره ولى مواردى خاص هم پیش میاد که عملکرد این عزیزان روى نتیجه مسابقات هم تاثیر گذار میشه. براى مثال در مسابقات خنداننده شو که به راى بیننده نیاز داره، با حذف نیمى از شوخى هاى شرکت کنندگان این امکان پیش میاد که کل نتایج تغییر کنه که به نظر ناعادلانه بیاد ولى اصلاً اشکالى نداره. مهم اینه که ما با خندیدن اضافه به گناه نیفتیم!

ضرب المثل قدیمى: تو مو می بینى و من پیچش مو / ضرب المثل جدید: تو مو می بینى و من پیچش مو و شماره رنگ موش و اندازه اکسیدانش و درجه تحریک کنندگیش و میزان تولید گناهش / ضرب المثل جدید تر: اصلاً تو غلط می کنى مو می بینى.»

ما از داخل سازمان چیزی می بینیم و می شنویم که شما باور نمی کنید!

یک روز بعد کافه سینما مطلبی را از قول یکی از ناظران پخش تلویزیون، بدین شرح منتشر کرد: «سلام. جناب آقای قاسمخانی؛ بنده ناظر پخش صداو سیما هستم.به اطلاع انور شما میرسد برنامه خندوانه ناظر پخش ندارد.عوامل بدون حضور ناظر پخش برنامه را تولید و ضبط می کنند ومانند تمامی برنامه های ضبطی به دست مدیران و سپس ارزیاب پخش ( بازبین پخش ) برای اصلاح و احتمالا سانسور و ... می رسد.البته اگر شما فرد حرفه ای و رسانه ای باشید کاملا از این موضوع باخبرید و اطلاع از روال دارید که ناظر پخش فقط در برنامه های زنده حضور دارد .و برنامه خندوانه و دورهمی و برنامه هایی از این دست قبل از رسیدن به دست بازبین، توسط مدیران سازمان و شبکه مورد تفقد قرار می گیرد.

آقایان گرامی یکی از دلایل پیشرفت نکردن جوامع ما عدم اطلاع و سعی در عالم دانستن خودمان است در حالی که واقعا و عمیقا چیزی در چنته نداریم.من به عنوان یکی از کارمندان صداو سیما عرض می کنم اگر سازمان واقعا بد است چرا روزانه کارمندان شاهد سیل هجوم بسیاری از هنرمندان!!! برای امضای قرارداد با سازمان هستند و گاهی جوابی نمی گیرند و سرخورده می شوند.آقایان ما از داخل سازمان چیزی می بینیم و می شنویم که شما باور نمی کنید. آدمها برای پول همدیگر را می کشند و اگر نتوانند برای هم لوس می شوند! »

این جزو افتخارات شماست که باعث سرخوردگى هنرمندان می شوید؟

دیروز هم مهراب قاسمخانی به متن بالا این چنین پاسخ داد: «گویا یه دوست عزیزى که ناظر پخش هستن و اسمشون هم ذکر نشده، در پاسخ به پستى که من در اینستاگرام گذاشتم یه جوابیه اى دادن. ایشون در بخشى از بیاناتشون فرمودن که برنامه خندوانه ناظر پخش ندارد و بازبین پخش دارد و ناظر پخش مربوط به برنامه هاى زنده است و به همین دلیل بنده رو به کم اطلاعى و چیزى در چنته نداشتن متهم کردن...

ناظر عزیز، که چون نمیشناسمتون نمیدونم چند سال به وظیفه خطیر نگاه کردن به کارهاى من و همکارانم مشغولید. فکر می کنم که من بعد از حدود بیست سال فعالیت در تلویزیون و نوشتن بیشتر از چهارصد قسمت برنامه براى مردم ( نه براى شما ) و البته آشنایى با کلى ناظر کیفى و پخش و بازبین، تا حدودى صلاحیت اظهار نظر در این موارد رو داشته باشم. بله، اصولاً گروه هاى تولید در شرایط عادى، اول از فیلتر ناظر کیفى عبور می کنن و بعد به فیلتر ناظر پخش می رسن، ولى در این سالها خیلى زیاد پیش اومده که به خاطر شرایط خاص و کم بودن وقت و نزدیک شدن زمان ضبط و پخش، مجبور شدیم که این پروسه طبیعى!! رو دور بزنیم و مستقیم تحت نظر ناظر پخش برنامه رو به آنتن برسونیم... ولى اجازه بدین فرض رو بر این قرار بدیم که حق با شماست و من به جاى ناظر پخش باید می گفتم بازبین. چه فرقى در اصل قضیه اى که در موردش حرف زدم داره؟ فرقى داره که نیمى از اجراى یه مسابقه که به راى مردم بستگى داره رو ناظر حذف کنه یا بازبین؟ کلاً متوجه صورت مسئله شدین وقتى داشتین جوابیه می نوشتین؟

در ادامه جوابیه تون هم در مورد سیل هجوم هنرمندان به سازمان و جواب نگرفتن و سرخورده شدنشون نوشتین... راستش در مورد خودم می تونم بگم که در طول سالهاى همکارى من با تلویزیون، همیشه این مسیر برعکس بوده و من از طرف سازمان یا تهیه کنندگان سازمان دعوت به همکارى شدم ( با این که چیزى در چنته نداشتم ) و بر حسب اتفاق در تولید خیلى از پربیننده ترین برنامه هاى تلویزیون هم نقشى داشتم.... ولى باز هم اجازه بدین فرض کنیم که حق با شماست. آفرین. این جزو افتخارات شماست که باعث جواب نگرفتن و سرخوردگى هنرمندان میشید؟ باید تشویقتون کنیم به خاطر دور شدن هنرمندان و افت کیفى تولیدات و ریزش مخاطب؟

ناظر عزیز، من توى سالهاى فعالیتم به جذب مخاطب و کسب درآمد سازمان کمک زیادى کردم. این کار رو در وهله اول براى خودم و خانواده ام و بعد از اون براى بیننده هاى تلویزیون انجام دادم و هیچ لحظه اى براى رضایت شما و همکارانتون کار نکردم. الان هم که حدود چهار سال از ممنوع الکارى من می گذره هیچ تمایلى براى همکارى مجدد با تلویزیون ندارم و راستش فکر می کنم که ضرر این قطع همکارى بیشتر متوجه تلویزیون بوده تا من. در نتیجه شما رو با قیچى تون تنها می ذارم و براى همکارانم که هنوز توى تلویزیون، براى مردم (و نه براى شما) تلاش می کنن آرزوى موفقیت و صبر می کنم.

پ.ن : راستى ته جوابیه تون نوشته بودید آدمها براى پول همدیگه رو می کشن و اگه نتونن براى هم لوس میشن... وجداناً این یکى رو اصلاً نفهمیدم چى گفتین که جواب بدم!

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده