تله‌تئاتر منتظر تزریق خون تازه است

بازگشت باکس ویژه‌ی پخش تئاترهای تلویزیونی به شبکه چهار، آن هم پس از وقفه‌ای شش ساله، خبری خوش برای اهالی هنرهای نمایشی محسوب می‌شود، اما اینکه آیا اختصاص ساعت ویژه به پخش تله‌تئاتر، به منزله‌ی تولید این ساختار در تلویزیون هم خواهد بود، وعده‌ای است هنوز در عمل محقق نشده است.به گزارش ایسنا، ۱۳ تیر ماه امسال شبکه چهار سیما از ساخت تله‌تئاتر و تله‌فیلم‌های جدید پس از وقفه‌ای طولانی‌ مدت خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای پاییز امسال مجموعه‌های نمایشی جدیدی برای پخش از این شبکه در نظر گرفته شده است.پس از آن بود که باکس تله‌تئاتر با پخش نمایش‌تلویزیونی «خرده جنایت‌های زناشویی» با بازی نیکی کریمی و محمدرضا فروتن به شبکه چهار بازگشت؛ نمایشی که تولید و پخشش در آن دوره، نگاه‌های بسیاری را به ساختار تله‌تئاتر جلب کرد.

در ادامه و در هفته‌های آتی شبکه چهار سیما، نمایش‌هایی چون «گفتگوی شبانه» (علی نصیریان و مهدی فتحی)، «اقدام به قتل» (ابوالحسن داوودی)، «هنر» (داوود رشیدی) و ... را روی آنتن برد تا بار دیگر به مخاطب علاقمند به نمایش، آشتی تلویزیون با ساختار تله‌تئاتر را یادآور شود.با این حال خبری که چندی سالی است فعالان این حوزه منتظر شنیدنش هستند، ساخت نمایشی جدید برای تلویزیون است که با ساختار محبوب تله‌تئاتر روی آنتن برود.

خوش‌بینی به تله‌تئاتر برمی‌گردد؟

ایوب آقاخانی که این روزها کارگردانی یک سریال رادیویی و ایفای نقش در دو سریال دیگر را بر عهده داشته، درباره وضعیت نمایش‌های رادیویی و همچنین احیای تله‌تئاتر در تلویزیون پس از سال‌ها توقف، اظهارنظر کرد.این کارگردان و بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازگشت تله‌تئاتر به تلویزیون اظهار کرد: آن زمانی که تله‌تئاتر و تولیدات آن برقرار بود متأسفانه خروجی قابل اعتنایی نداشت. امیدوارم آن منوپولیسمی که در آخرین دوران تولید تله‌تئاتر در شبکه چهار توسط مدیران اجرا می‌شد، در بازگشت دوباره اجرایی نشود و ما با توان حداکثری تئاتری‌ها و نمایشگران برای حضور در تله‌تئاتر مواجه شویم.وی سپس اظهار کرد: متأسفانه در دوره‌های گذشته سلیقه فردی مدیران محدود به چند نفر و به کیفیت متوسط و زیر متوسط غیرقابل تغییر محدود شده بود.

این کارگردان تئاتر با اعتقاد بر اینکه تلویزیون بهترین تله‌تئاترها را می‌تواند در بهترین شرایط تولید کند، اظهار کرد: تلویزیون با این اقدام می‌تواند تئاتر را در شهرهایی که امکانات ساختاری برای تماشای تئاتر ندارند احیا کند و امیدواریم این رویکرد مجدد خونی در رگ‌های خسته نمایش در تلویزیون جاری کند. با وجود امید و آرزوهایی که همه ما داریم متأسفانه به نتیجه خوشبین نیستم.ایوب آقاخانی سریال «در جست‌وجوی آرامش» را برای رادیو کارگردانی کرده و در دو سریال «سال‌های دور» و «مهران‌ خواب نیست» به ایفای نقش پرداخته است.این کارگردان و بازیگر  همچنین از حضور در سریال ابراهیم شیبانی که قرار است برای سیمافیلم ساخته شود به عنوان بازیگر خبر داد.آقاخانی درباره فعالیت این روزهایش در رادیو گفت:‌ هفته گذشته با حضور در سه سریال رادیویی که در یکی کارگردانی و در دو مجموعه دیگر به عنوان بازیگر حضور داشتم کارم به اتمام رسیده است و در حال حاضر فعالیتی در رادیو ندارم.

او درباره وضعیت نمایش‌های رادیویی اظهار کرد: در مجموع اتفاق خاصی در کار نمایش رادیویی رخ نداده است و از ابتدای سال تقریبا نواخت معلوم‌تری به لحاظ آمار تولید نمایشی اتفاق افتاده است. رویکرد رادیو همان رویکرد و همان فضای اولیه است اما با این تفاوت که رنجی که به دلیل بی‌ثباتی در نمایش‌های رادیویی داشتیم کمی به ثبات رسیده است و از این جهت خوشحالم اما احساس می‌کنم هنوز هم می‌شود فضای نمایش‌های رادیویی را به لحاظ مضمونی متنوع‌تر دید.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: امیدواریم خط کشی‌ها اجازه بدهد این تنوع در فضای نمایش‌های رادیویی دیده شود و رنگ‌ها و فضاهای مختلفی را در مضمون نمایش‌های رادیویی شاهد باشیم چرا که هنوز کمی فضا به یک رنگ ثابت است و رنگ‌های مختلف نیست.

او با اشاره به اینکه مضمون نمایش‌های رادیو در حال حاضر منطبق بر ضرورت‌های روز سیاست‌گذاری صداوسیماست مطرح کرد: بیشتر آثار رادیو در حال حاضر فضایی منطبق با رویدادهای تقویم است و یا به عنوان مثال اگر درباره موضوع خاصی از جمله فضای مجازی و فرهنگ‌سازی تأکید می‌شود کاری ساخته شود، به ناگاه حجم زیادی از تولیدات به این بو و رنگ درمی‌آید. نمی‌گویم خوب نیست چرا که لازم است اما باید تنوع رنگ در مضمون آثار داشته باشیم.آقاخانی سپس نمایش‌های رادیویی اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ را از دوران‌ ژانر متفاوت و متنوع آثار نمایشی دانست و گفت: اوایل دهه ۸۰ هم آثار بسیار متنوعی از هر ژانر نمایشی داشتیم و هم تولیدات بالا بودند. اما متأسفانه امسال تغییرات خاص و چشمگیری که شاهد آن باشیم رخ نداده است.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده