سریال نوروزی شبکه دوم مشخص شد

احسان جوانمرد نویسنده سریال "بانوی عمارت" درباره اثر جدید خود گفت: نام موقت این سریال "افتاده‌ها" است که به تهیه کنندگی مجید اوجی و کارگردانی علیرضا امینی در گروه فیلم و سریال شبکه دو برای پخش در نوروز 97 ساخته خواهد شد.وی افزود: "افتاده‌ها" یک کمدی اجتماعی است و حدود یک ماه دیگر تولید آن آغاز می شود. در حال حاضر این سریال در مرحله پیش تولید است و بازیگران با مشورت محمدرضا شریفی نیا انتخاب می شوند.

جوانمرد درباره سریال "بانوی عمارت" نیز اظهار کرد: این اثر هفت سال پیش با نام "آهو" به سازمان ارائه شد اما بنا به دلایلی که مهم‌ترین آن تغییرات زیاد مدیریتی در حوزه فیلم و سریال بود در آن تاریخ ساخته نشد تا اینکه سال گذشته با آرامشی که در حوزه مدیریت فیلم و سریال سازمان صدا و سیما حاکم شد بالاخره طلسم ساخت سریال "بانوی عمارت"  شکسته شد و مهرماه امسال در کاشان کلید خورد.

وی درباره ایده و فضای این سریال بیان کرد: بانوی عمارت حاصل چند سال مطالعه مستمر در حوزه تاریخ است و من از اولین روزهایی که با دوستانم یک دوره مطالعه منظم متون دست اوّل تاریخی را شروع کردم به لحنی از قصه‌گویی در زمان قاجار فکر کردیم که شاید تا امروز تجربه نشده باشد. ایده اولیه این بود که دختری فقیر به نام آهو از روستایی در حاشیه کویر به تهران بیاید و در عمارت قجری به یک شاهزاده خدمت کند و ما به بهانه روایت زندگی این دختر، مناسباتی که طبقات مختلف جامعه در دارالخلافة آن زمان را داشتند در دو دوره ناصری و مظفری روایت کنیم.این نویسنده ادامه داد: سریال بانوی عمارت قرار است دو داستان عاشقانه در دو مقطع از تاریخ را روایت کند. شخصیت‌های سریال غیر از دو کاراکتر که واقعا در تاریخ وجود داشته‌اند همگی حاصل تخیل نویسنده هستند و البته باید در نظر داشت که شخصیت‌ها و حوادث قصه با فرازهای مهمی از تاریخ آن دوره گره خورده‌اند.

وی درباره لوکیشن‌های "بانوی عمارت" اظهار کرد: بخش عمده‌ای از قصه بانوی عمارت در تهران می‌گذرد اما متناسب با روایت قصه لوکیشن‌های متعددی در شهرهای مختلف شناسایی شده و سریال در این فضاها فیلمبرداری می شود.جوانمرد درباره همکاری با مجید مولایی اظهار کرد: در سال 92 زمانی که از ادامه نگارش قصه آهو منصرف شده بودم از طریق یک دوست متوجه شدم که مجید مولایی به دنبال متن می گردد و این مقطع همزمان با ساخت سریال "هفت سنگ" برای شبکه سه بود، متن را برای وی فرستادم و خوشبختانه مورد پسند واقع شد و در ادامه از سوی مدیریت وقت فیلم و سریال شبکه سه نیز با استقبال مواجه شد.

وی درباره آماده شدن سریال "بانوی عمارت" اظهار کرد: برای اوایل سال آینده یعنی بهار 97 تولید این اثر به پایان می رسد اما پخش آن بستگی به نظر و برنامه های سازمان و توافقات فی مابین دارد.

نویسنده سریال "گمشدگان" در ادامه تصریح کرد: ازنظر مالی بزرگترین لطمه‌ها به صنف فیلمنامه نویس وارد می شود، غیر از یکی دونفر که البته حقشان است و به هر دلیل برند شده‌اند سایر فیلمنامه نویسان به دلیل دستمزدهای ناچیز و بعضا مضحکی که در نظر گرفته می‌شود اصلا فرصت و دل ودماغ درست نوشتن ندارند و معمولا برای گذران زندگی مجبورند همزمان چند کار را با کیفیت نازل بنویسند در حالی که دوست دارند با دستمزدی منصفانه و در فرصتی طولانی یک متن خوب و باکیفیت خلق کنند.

وی درباره نقش تهیه کنندگان در به وجود آمدن وضعیت فعلی فیلمنامه نویسان بیان کرد: به نظر من مشکل اصلی سینمای ایران فقدان تهیه‌کننده کاربلد و نبودن ساز و کاری مناسب برای تهیه متن خوب است. اگر تهیه کنندگانی مثل مجید مولایی پیدا شوند که دقیق و حساس باشند، متن را بفهمند و بتوانند با فیلمنامه نویس ارتباط برقرار کنند شاید مشکلاتی که در مورد فیلمنامه نویسان گفته می شود برطرف شود، اما واقعیت این است مجید مولایی هم وقتی بخواهد با فیلمنامه نویس حساب و کتاب کند بر اساس برآوردها و چارچوب هایی که وجود دارد این کار را می کند.

این نویسنده سینما افزود: به نظر من چه در تلویزیون و چه در سینما تنها زمانی بحران فیلمنامه به پایان خواهد رسید که اولا راه برای شناسایی و جذب چهره‌های جدید و گمنام باز شود، ثانیا فکری به حال وضعیت تاسف‌بار دستمزدها بشود چون فیلمنامه خوب زمانی نوشته خواهد شد که زندگی فیلمنامه نویس تامین باشد تا بتواند به فیلمنامه و پیچیدگی‌های آن فکر کند.

جوانمرد ادامه داد: بحث مهم بعدی امنیت روانی نویسندگان است چرا که در زمینه حقوق معنوی وضعیت بسیار فاجعه بارتر از حوزه دستمزدهاست. بی‌عدالتی در هنگام تنظیم قراردادها، نبودن قانون محکم در زمینه کپی رایت و از همه مهم‌تر فقدان اتحاد صنفی در بین خود فیلمنامه‌نویسان باعث شده تا فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس عملا بی‌پناه باشند و هیچ ضمانت اجرایی برای جلوگیری از دست‌اندازی به متن توسط دیگران وجود نداشته باشد و نویسنده به عنوان خالق یک اثر نه تنها قدر نمی‌بیند و بر صدر نمی‌نشیند بلکه گاهی با دیدن محصول نهایی بر پرده سینما شگفت‌زده می‌شود.نویسنده سریال بانوی عمارت اظهار کرد: در مورد تیتراژ و عناوین مجعولی مثل بازنویسی نهایی و باقی قضایا هم که صحبت نکنیم بهتر است چون ظاهرا یکی از حقوق مسلم فیلمسازان ما دخل و تصرف در متن فیلمنامه‌نویس و در پاره‌ای از موارد کشتن حقوق معنوی او با استفاده از حربه بازنویسی نهایی است.

وی درباره واکنش فیلمنامه نویسان به این دخل و تصرف ها بیان کرد: فیلمنامه نویس مجبور است از اثری که ساخته شده دفاع کند و در حالی که می داند چیزی که نوشته شده با اثر تولیدی متفاوت است سکوت باید کند و همه نقدها را بپذیرد در حالی که هیچ نقشی در سهل انگاری و خطاهایی که دراجرا روی داده، نداشته است.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۷ آبان ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده