ماجراي حذف«شمسي»و بازگشت«قيمت»به دورهمی

مرجان فاطمی: حذف آيتم هاي نمايشي برنامه «دورهمي»، با ابهامات زيادي رو به رو بود. به نظر مي رسد مهران مديري در روزهاي پاياني برنامه اش، قيد اين بخش را زده است. با اين حال به گفته عوامل، پخش آيتم ها فقط با يک بازيگر ادامه دارد.

ماجرا چه بود؟

حذف آيتم نمايشي از برنامه «دورهمي» با واکنش هاي مختلفي رو به رو شد. از قسمت بيستم برنامه يا به عبارتي از دو هفته پيش، آيتم هاي نمايشي به طور کامل از برنامه حذف شد و ديگر هيچ خبري از سروش جمشيدي و سحر ولدبيگي نبود. مهران مديري سعي مي کرد با دعوت از يک خواننده يا مهمان دوم، تا حدي جاي اين آيتم را پر کند يا اين که حجم پلاتوهايش را بالا ببرد. همان دو هفته پيش مخاطبان در صفحه دورهمي علت را جويا شدند اما پاسخي براي اين سوال وجود نداشت.

از طرف ديگر هيچ کس فکرش را نمي کرد حذف اين آيتم ها دائمي باشد و غيبت اين کاراکترها بيشتر از دو هفته طول بکشد. سروش جمشيدي در صفحه اينستاگرامش مدام ويدئوهايي از دورهمي منتشر مي کرد اما توضيحي درباره غيبتش نمي داد. عوامل برنامه کماکان به سکوتشان ادامه مي دادند و به نظر مي رسيد، به طور کامل تصميم به حذف اين آيتم گرفته اند. اين ماجرا باعث شد بسياري از مخاطبان درخواست کنند تا علت را جويا شويم و ما هم همين کار را کرديم.

علت حذف آيتم نمايشي؟

تنها فردي که مي توانست بهترين و کامل ترين پاسخ را به اين ماجرا داشته باشد، خود سروش جمشيدي بود. با او تماس گرفتيم و اين طور پاسخ داد: «متاسفانه به دلايلي فعلا مصاحبه نمي کنم. اميدوارم در زمان ديگري صحبت کنيم.» به نظر مي رسيد حتما اتفاقي در جريان و علت سکوت عوامل برنامه هم به همان اتفاق بر مي گردد. تنها جوابي که بعد از تماس هاي مختلف گرفتيم، اين بود:

«اصلا آيتم نمايشي حذف نشده. فقط يک مدت کوتاه بدون آيتم نمايشي برنامه را ضبط کرديم. دليل هم اين بود که سروش جمشيدي، بازيگر نقش قيمت، براي اجراي تئاتر «بي بي و سرباز دل» به کارگرداني رضا حداد، به اروپا سفر کرده بود و امکان دسترسي به او وجود نداشت. از آنجايي که او بازيگر اصلي آيتم هاست، وقتي ايران نبود نمي توانستيم آيتم نمايشي ضبط کنيم. حالا هم که او برگشته، از اين هفته مجددا ضبط آيتم هاي نمايشي را شروع کرده ايم.» با اين اوصاف به احتمال زياد از هفته آينده يعني از ابتداي اسفند، مجددا برنامه با آيتم نمايشي همراه مي شود و به ساختار و شکل و شمايل قبل بر مي گردد.

حذف شمسي از دورهمي

از چند روز گذشته اعلام شده که سحر ولدبيگي از جمع بازيگران آيتم نمايشي دورهمي بيرون رفته و از اين به بعد، اين آيتم ها فقط يک بازيگر خواهد داشت. درواقع از اين به بعد نويسنده هاي برنامه فقط براي قيمت متن مي نويسند و سروش جمشيدي يک تنه آيتم هاي نمايشي را پيش مي برد. اما ماجرا چيست؟ آن طور که اعلام کرده اند، قرارداد سحر ولدبيگي تمام شده و به همين دليل هم از جمع بازيگران کناره گرفته است.

اگر اين خبر صحت داشته باشد و واقعا ولدبيگي به دليل تمام شدن قراردادش با دورهمي خداحافظي کرده باشد، به نظر مي رسد حضور اين بازيگر از ابتدا هم در برنامه به صورت مشروط بوده است. ولدبيگي از همان ابتداي ورود، شخصيت تثبيت شده اي نداشت. ابتدا به عنوان دختر سرايدار با گريمي کاملا متفاوت روي صحنه آمد و چند وقت بعد ناگهان تغيير شکل داد و با چهره و لحن جديدي به ميدان آمد. حضور او چندان با استقبال رو به رو نشد و به نظر مي رسد به همين دليل هم از کار کنار گذاشته شده است.

تکراري شدن آيتم هاي نمايشي

در فصل دوم دورهمي، حضور سروش جمشيدي به عنوان بازيگر جديد بسيار مورد توجه قرار گرفت. او با لباس هاي کثيف، کج راه رفتن و لحني که براي صحبت کردن انتخاب کرده بود، توانست خيلي سريع به ستاره آيتم هاي نمايشي تبديل شود و کم کم ساير بازيگران را از چشم بيندازد. قيمت خيلي راحت و خودماني با مهران مديري شوخي مي کرد، با او کل مي انداخت و به طول کلي با تک تک جمله هايش از مردم خنده مي گرفت.

اهميت اين بازيگر در نزد مردم و خود عوامل به اندازه اي بود که در فصل سوم، فقط از قيمت دعوت به همکاري شد و سحر ولدبيگي صرفا به عنوان همراه کنار او قرار گرفت. جذابيت قيمت ادامه پيدا کرد اما از آنجايي که خودش به تنهايي گرداننده تمام اتفاق ها بود، يک جورهايي به تکرار افتاد. درست است که کماکان اين کاراکتر جذابيت هاي خاص خودش را دارد اما در همين دو هفته و با حذف آيتم هاي نمايشي همه متوجه شدند که دورهمي زياد هم به حضور اين کاراکتر وابسته نيست و همچنان مديري حرف اول را مي زند.

اهميت نمايش در دورهمي

به طور کلي اگر مجموعه دورهمي را از ابتدا تا الان مرور کنيم، آيتم هاي نمايشي آن طور که بايد بخش هاي موثري در پيشبرد برنامه نبوده اند. در فصل اول، بخش نمايشي با حضور سيامک انصاري، شقايق دهقان، اميرمهدي ژوله، اليکا عبدالرزاقي و محمد نادري، آيتم هاي جذابي نبودند و همان ابتدا با انتقادهاي زيادي رو به رو شدند. تغيير و تحول بازيگران و اضافه شدن بازيگران جديد، گرچه وضعيت را تا حدي تغيير داد اما باز هم نتوانست مخاطبان را مجاب کند تا بين پلاتوگويي مديري و تماشاي آنها انگشت اشاره شان را از روي مديري بردارند.

شايد بشود گفت تازه با ورود سروش جمشيدي، وضعيت آيتم ها تغيير کرد و تا حدي جذاب به نظر رسيد. با اين حال کماکان اين سوال وجود داشت که واقعا علت حضور اين آيتم ها در برنامه چيست؟ مخاطبان به خاطر خود مديري و مصاحبه هايش دورهمي تماشا مي کنند و طبيعتا دنبال تماشاي آيتم نمايشي نيستند. بخش مهمي از جذابيت آيتم هاي قيمت هم به اين دليل بود که با مديري تعامل مي کرد و اين تعامل براي مردم خوشايند بود.

روزهاي پاياني دورهمي

دورهمي در روزهاي پاياني قرار دارد و به گفته خود مديري، تا عيد بيشتر طول نمي کشد. برنامه در مدت همين دو سال توانست خودش را به مخاطبان نشان دهد و اثر خودش را بگذارد. بنابراين در اين مدت باقي مانده، چندان فرقي هم نمي کند که بخش نمايشي وجود داشته باشد يا به طور کلي حذف شود. فرقي نمي کند تعداد مهمان ها کم و زياد شود پلاتوگويي هاي مديري افزايش پيداکند. طبيعي است که ديگر عوامل به دنبال انرژي گذاشت مضاعف براي بخش نمايشي نباشند.

براي همين هم هست که بودن و نبودن قيمت و شمسي يا بازيگران ديگر، چندان در اولويت آنها نيست. مديري همين که بتواند در همين چند برنامه آخر، دست روي مهمان هاي جذاب بگذارد و برنامه را با خاطره خوبي تمام کند، برايش کافي است. گرچه به گفته خودش مهمان ها ديگر تمام شده اند و در همين چند قسمت هم شاهد حضور مهمان هاي درجه يکي نبوده ايم. به هر حال مردم آنقدر که به دنبال پلاتوهاي جذاب و گفت و گوهاي متفاوت هستند از ابتدا هم به فکر جذابيت بخش هاي نمايشي نبوده اند.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده