فیلمسازان دربارۀ «شهرزاد» چه گفته اند؟!

 

چند نفر از کارگردان‌های سینمایی و تلویزیونی درباره فصل دوم سریال «شهرزاد» که تاکنون سه قسمت آن توزیع شده است، اظهارنظر کردند. به گزارش شایان فیلم و به نقل از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، مرجان اشرفی‌زاده، سیروس الوند، محمدحسین لطیفی، حسن برزیده، بیژن میرباقری و وحید موسائیان از جمله کارگردان‌هایی هستند که درباره فصل دوم سریال «شهرزاد» و کارگردانی این سریال اظهارنظر کرده‌اند.

کاش این امکان وجود داشت تا «شهرزاد» از تلویزیون پخش شود

مرجان اشرفی‌زاده، کارگردان فیلم «آبجی» اظهار کرد: کاش این امکان وجود داشت تا «شهرزاد » از تلویزیون پخش شود، زیرا حیف است که مجموعه فاخر اینچنینی از رسانه ملی پخش نشود. این سریال با پخش از رسانه ملی می‌توانست در شهرستان‌ها هم مخاطب زیادی را با خود همراه کند. به هرحال «شهرزاد» سریالی است که با موضوع و شخصیت‌هایش مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است. تعداد این نوع سریال‌ها کم است و امیدوارم این استقبال فتح بابی برای ساخت چنین مجموعه‌هایی باشد.

فتحی در مخاطب، ایجاد سلیقه کرده است

همچنین سیروس الوند، کارگردان فیلم‌های «زن دوم» و «دست‌های آلوده»  درباره فصل دوم سریال «شهرزاد» گفت:  حسن فتحی در کنار داوود میرباقری و مهدی فخیم‌زاده از حرفه‌ای‌ترین کارگردان‌هایی هستند که در تلویزیون کار کرده‌اند و آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشته‌اند. در سریال «شهرزاد » تنوع کار در موضوع و اجراست که این امر در آثار حسن فتحی بسیار نمود دارد. فتحی از جمله کارگردان‌هایی است که هر کاری را شروع کرده، به سرانجام رسانده و حتی در مخاطب ایجاد سلیقه کرده است. حتی زمانی که آثار وی را با آثار تاریخی و پهلوانی مقایسه می‌کنیم، مخاطب به خوبی متوجه تفاوت‌ها می‌شود، زیرا صحنه‌آرایی، نور و... به بهترین شکل حرفه‌ای انجام گرفته و بازساز ی‌های تاریخی آن نیز بسیار باورپذیر است.

«شهرزاد» شبیه زنان امروزی است

حسن برزیده نیز درباره کارگردانی سریال «شهرزاد» بیان کرد: حسن فتحی در ارتباط‌گیری با مخاطب توانایی زیادی دارد و در شکل اجرایی و قصه سریال موفق است. از جمله موارد دیگری که در استقبال از این سریال موثر بوده این است که در شبکه نمایش خانگی مانند رسانه ملی ممیزی وجود ندارد و چیزی شبیه و نزدیک به سینما است. بخشی از اتفاقات تاریخی که در فیلم‌ها و سریال‌ها به تصویر کشیده می‌شود اجباری است و هوشمندی حسن فتحی در این سریال است که برهه‌ای از تاریخ را انتخاب کرده که مهم و نقد آن مورد قبول حاکمیت نیز است. یکی از نقدهای من در مورد سریال این است که شخصیت‌ها و به خصوص شخصیت اصلی یعنی «شهرزاد » شبیه زنان امروزی ما است و کمتر شبیه زنانی است که تاریخ از زنان آن روزها بیان کرده است. این موضوع خیلی منطقی نیست اما به عنوان مخاطب می‌پذیریم، زیرا می دانیم فتحی می‌خواهد قصه روزش را در قالب آن تاریخ بیان کند.

فتحی در سریال‌سازی استاد است

تینا پاکروان، کارگردان فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» اظهار کرد: این سریال یک اتفاق برای مردم و تولید رسانه‌ای و سریال‌سازی و در واقع یک تلنگر به تلویزیون است. به نظرم استقبال از «شهرزاد» در واقع استقبال از همه موارد یعنی بازیگران، قصه، کارگردان، طراحی صحنه و لباس و... بود که همه اینها به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند. حسن فتحی به کارش اشراف دارد و توانمندی زیادی در نوشتن دیالوگ برای سریال‌ها دارد. کلیت قصه «شهرزاد » در یک برهه تاریخی بسیار مهم می‌گذرد که این کارگردان به بهترین و زیباترین شکل به آن پرداخته است. مزیت کار برای مدیوم شبکه نمایش خانگی این است که مانند تلویزیون محدودیت ندارد و همین موضوع می‌تواند عامل مهمی برای جذابیت یک سریال باشد. همه این موارد که در استقبال از سریال «شهرزاد » تاثیرگذار بود و آن را به یک اتفاق مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده است، تحت مدیریتی به نام کارگردان قرار دارد.

سال‌ها بود که چنین استانداری را در سریال‌ها ندیده بودم

محمدحسین لطیفی، کارگردان سریال‌های «دودکش» و «صاحبدلان» مهمترین نکته درباره موفقیت «شهرزاد» را استاندارد بودن آن برشمرد و گفت: مخاطب تلویزیون از کودک پنج‌ساله تا پیرزن ۹۰ ساله را شامل می‌شود، اما در شبکه نمایش خانگی وضعیت بدین شکل نیست. مخاطب در این مدیوم می‌تواند فیلم، بازیگر و کارگردان مورد علاقه‌اش را انتخاب و در هر زمانی که می‌خواهد آن را ببیند. فصل اول سریال «شهرزاد » را کامل دیده‌ام و زمانی که چند قسمت از فصل اول  این سریال را دیدم، با فتحی تماس گرفتم و به او تبریک گفتم، زیرا سال‌ها بود که چنین استانداری را در سریال‌ها ندیده بودم. فتحی آنقدر برای مخاطب ارزش و احترام قائل است که وقتی مخاطب آثار ارزشمند او را می‌بیند، می‌تواند از او حمایت کند.

فضا در مدیوم نمایش خانگی بازتر است

بیژن میرباقری نیز درباره «شهرزاد ۲» اظهار کرد:  فیلم‌ها و سریال‌های حسن فتحی همیشه سرمشق دیگر کارگردان‌ها بوده است و حتی آثار سینمایی‌اش با اینکه تعداد آنها کم بوده، به اندازه سریال‌هایی که ساخته موفق بوده است. وجه عاشقانه سریال «شهرزاد » مربوط به متن فتحی- ثمینی است که عاشقانه‌ای برای «شهرزاد» نوشته‌اند. البته نباید از یاد برد که خطوط فتحی به نوشتن درام‌های عاشقانه نزدیک‌تر است. خوشبختانه فضا در مدیوم نمایش خانگی بازتر است و فضای بسته‌ای که در دیگر رسانه‌ها وجود دارد دیده نمی‌شود. حسن فتحی معمولا در همه آثارش موفق است و سریال «شهرزاد » هم یکی دیگر از موفقیت‌های اوست.

برچسب ها:

سریال شهرزاد
تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده