گزارشی از مراسم رونمایی جدیدترین اثر حسین علیزاده

نشست خبری آلبوم «غمنومه فریدون» با حضور حسین علیزاده آهنگساز، صبا علیزاده طراح صدا، پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان، حبیب رضایی مشاور هنری و صابر ابر بازیگر (نقش فریدون) برگزار شد. به گزارش شایان فیلم و به نقل از رسانه نوا، در ابتدای این نشست حسین علیزاده گفت: پیمان قدیمی با من قرار گذاشت که از موسیقی‌هایم برای اثر «غمنومه فریدون» به صورت انتخابی قطعه‌هایی را برگزیند. وقتی متن را خواندم پیشنهاد دادم که خودم موسیقی‌اش را می‌سازم. غمونومه فریدون باعث شد که خانواده‌ای هنری تشکیل دهیم بدون آنکه با هم ازدواج کرده باشیم.

او ادامه داد: اشتراک‌های ما آنقدر زیاد شده است که الان هم وقتی یکدیگر را می‌بینیم دیالوگ‌های غمنومه فریدون را رد و بدل می‌کنیم. زیاد می‌شنویم که در ایران کار گروهی کردن سخت است ولی غمنومه فریدون نشان داد که می‌توان کار گروهی کرد و تا آخر با هم دوست بود. خیلی‌ها می‌گویند که از ابتدا برای چنین کاری باید قرارداد بست ولی ما براساس پیوند دل‌هایمان با هم کار کردیم و براساس احساس و عاطفه.علیزاده با اشاره به «شهر قصه» اثر بیژن مفید گفت: وقتی اتفاق خوبی در تئا‌تر و موسیقی می‌افتد چرا نباید ادامه پیدا کند. ما انقطاعی تاریخی داریم که هر اثری هنری با‌‌ همان هنرمند تمام می‌شود و این حیف است. در واقع آثاری مانند «شهر قصه» که روایتشان با زبان عامیانه است، فراموش شده‌اند ولی ما در غمنومه آن را به روز کردیم.

پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان «غمنومه فریدون» درباره شکل گیری این اثر گفت: دلیل شکل گیری غمنومه فریدون حرکت من به سمت ادبیات کوچه بود. کارهایی مانند تلاش‌های شاملو در کتاب‌های کوچه، پریا، قصهٔ دختران ننه دریا و حسین قلی مردی که لب نداشت. یا متل‌های صادق هدایت. این‌ها مجموعه‌هایی بود که در محاق قرار گرفته‌اند. غمنومه بازگشتی است به ادبیات محاوره. نکته دیگر بلایی است که در نظام آموزشی برسر ادبیات فارسی آمده و به صورت ثقیل تدریس می‌شود. صلاحدید گروه بر این بود که ابتدا نسخه شنیداری منتشر شود و در آینده به سمت اجراهای صحنه‌ای برویم.

علیزاده تاکید کرد: در این کار موسیقی کاملا هنری و جدی است و زبان محاوره‌ای است. به نظرم نتیجه آن هم بسیار خوب بوده است. در موسیقی پاپ زیاد این اتفاق می‌افتد اما موسیقی‌های پاپ ماندگار نیست. الان اپراهای زیادی درباره خیام و مولوی ساخته شده که در نوع خودش خیلی خوب است و کارهایی هنری و ارزشمند محسوب می‌شوند. ولی من وقتی عروسکی را می‌بینم که با زبان جدی سخن می‌گوید من زبان آن عروسک را باور نمی‌کنم. زبان حافظ و مولوی و خیام با حرکات یک عروسک سنخیت ندارد. شاعران و ترانه سرایان ما می‌توانند ترانه‌هایی بگویند که به درد موسیقی جدی هم بخورد اما زبانش محاوره باشد.

صابر ابر یکی از بازیگران «غمنومه فریدون» گفت: ویژگی این متن تاثیر خوبی است که بر من دارد. جای خالی کسانی که امروز اینجا نیستند را باید گرامی بداریم. نام مرتضی احمدی را یادآوری می‌کنم و می‌گویم که چه سهم بزرگی در این پروژه دارد. خانم ژاله علو قرار بود کنار ما باشند اما متاسفانه شرایط خوبی ندارند که امروز کنار ما باشند. تمام بچه‌ها دور هم جمع شده‌اند تا اثری را با نظارت حسین علیزاده به وجود بیاورند که در آنشان مخاطب حفظ شود.

پس از  برگزاری نشت خبری؛ مخاطبانی که نسخه محدود آلبوم را به قیمت نود و پنج هزار تومان خریداری کرده بودند؛ بسته‌های ویژه خود را با امضای مولفان دریافت کردند. نسخه محدود این آلبوم فروش صد و هفتاد میلیونی داشت. این بسته‌ها شامل موارد همچون لوح فشرده‌ی اثر شنیداری، لوح فشرده‌ی موسیقی‌های مستقل اثر، دی وی دی مستند پروژه و همچنین کتاب مصور، تابلوهای تایپوگرافی و تصویرسازی اثر می‌شد. در کنار این بسته‌ها در روز اول ۱۸۰۰ نسخه از این آلبوم به فروش رفته است.  استقبال مخاطبان از این مراسم بی سابقه بود و صفی طولانی برای ورود به سالن و خرید آلبوم در فرهنگسرا نیاوران تشکیل شده بود.

 

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده