گزارشی از برگزاری شب کانون کارگردانان سینما

هفتمین شب کانون کارگردانان سینما شامگاه ۲۱ تیرماه برگزار شد و در ابتدای این مراسم رئیس کانون کارگردانان سینما نسبت به وضع معیشت برخی از اعضای صنوف مختلف سینمایی، انتقاد کرد. به گزارش شایان فیلم و به نقل از مهر، هفتمین شب کانون کارگردانان سینما شامگاه ۲۱ تیرماه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

در این مراسم جمعی از فیلمسازان، کارگردانان، هنرمندان و مسئولان سینمایی از جمله محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، کیانوش عیاری، رخشان بنی اعتماد، داریوش فرهنگ، فاطمه معتمدآریا، سامان مقدم، نرگس آبیار، سیروس الوند، محمدحسین قاسمی، همایون اسعدیان، مازیار میری، محمدحسین مهدویان، فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی و امیرحسین شریفی حضور داشتند.

داریوش فرهنگ در ابتدای این مراسم درباره هفتمین شب کانون کارگردانان سینمای ایران بیان کرد: این کانون در این سال ها توانسته این مراسم را برگزار کند و علیرغم مشکلات کانون کارگردانان حفظ شد.سپس محمدرضا بزرگ نیا رئیس کانون کارگردانان خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل درگذشت عباس کیارستمی مراسم شب کانون کارگردانان برگزار نشد از گفتگوهایی درباره مشکلات سینمای ایران صحبت کرد و اینکه امشب به این موضوعات هم پرداخته می شود.

بزرگ نیا اظهار کرد: معیشت صنوف برای بعضی از مرز بحران هم گذشته است. دولت، خانه سینما و صنوف باید برای رفع مشکل معیشتی و از کار افتادگی و بیکاری طرح و برنامه داشته باشد. دور از شأن سینمای ایران است که این افراد احساس رهاشدگی داشته باشند. سینمایی که فضیلتی برای همکاران اش قایل نیست، قابل اعتماد نیست. خواسته ما این است که نگذارید این مسائل ادامه داشته باشد.

در بخش های دیگر این مراسم از ۴ نسل از کارگردانان سینمای ایران و همچنین کارگردان تازه وارد و حرفه ای تجلیل به عمل آمد.اولین تجلیل به سیروس الوند اختصاص داشت که تندیس وی توسط مسعود کیمیایی اهدا شد.کیمیایی هنگام اهدای تندیس الوند پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در دوره ما اگر فیلم ما از فستیوال خارجی جایزه می گرفت ضد ارزش بود و ما تلاش می کردیم که فیلم مان جایزه نگیرد.کیمیایی همچنین با اشاره به الوند اظهار کرد: من شاگرد دبستانی بودم که پدر سیروس الوند مدیر آن بود. وقتی «قیصر» را ساختم سیروس الوند یکی از بهترین نقدها را نوشت و ای کاش در کنار فیلمسازان به عنوان منتقد می ماند.

الوند نیز در این بخش از مراسم تصریح کرد: به عنوان هنرمند باید بگویم اگر کیمیایی «قیصر» را نمی ساخت بعید بود که من و بسیاری از سینماگران اینجا می بودیم. او سینما را به بعد و قبل خود تقسیم کرد و خوشحالم که او اینجا ایستاده و این تندیس را به من می دهد.الوند یادآور شد: من چهار روز پر ارزش در زندگی ام دارم؛ شب تولدم، شب ازدواجم که در موشک باران تهران بود، شبی که در کنار فیلمسازان بزرگ جایزه گرفتم و شب چهارم هم امشب است.

در ادامه این مراسم از ابولحسن داوودی دعوت شد تا به عنوان کارگردان نسل دوم روی سن بیاید و از او تجلیل شود.رخشان بنی اعتماد که قرار شد اهدای تندیس داوودی را بر عهده داشته باشد، بیان کرد: خوشحالم این مسئولیت به عهده من گذاشته شد که جایزه ابوالحسن داوودی را اهدا کنم؛ کسی که جزو کمتر فیلمسازانی است که توانسته پیوند موفقی بین اندیشه، مخاطب و اثر برقرار کند. همه ما باید بابت سال ها تلاش داوودی مدیون وی باشیم.

تجلیل بعدی به سامان مقدم اختصاص داشت که همایون اسعدیان اهدای تندیس وی را بر عهده گرفت.اسعدیان با شوخ طبعی گفت: بعضی ها ذاتا بدقول هستند اما شاید خدا دوست شان دارد و خوش شانس هم هستند و شما باز هم دوست شان دارید.وی درباره مقدم بیان کرد: وقتی سامان مقدم فیلمسازی را شروع کرد یک نگاه طنز انتقادی و اجتماعی را وارد کار کرد اما به دلیل کارهای ما مسئولان سینمایی، به سمت سینمای دیگری رفت.

سامان مقدم نیز اظهار کرد: روی سخنم با وزیر است که دستور دادند فیلم های توفیقی دو دهه پیش ساخته شود. فیلم من با نام «صدسال به این سال ها» ۱۱ سال پیش ساخته شد ولی بعد از نمایش اول فیلم مورد اتهام های مختلف قرار گرفتم، درحالیکه این فیلم مجوز نمایش و ساخت داشت.

تجلیل از کارگردان بعدی به کیومرث پوراحمد اختصاص داشت و کیانوش عیاری این تجلیل را بر عهده گرفت.عیاری درباره پوراحمد گفت: من ابتدا پوراحمد را دیدم و بعد به تماشای آثارش نشستم و زمانی که آثارش را دیدم فهمیدم چقدر کارهای سینمایی او و شخصیتش با هم همخوانی دارند.وی عنوان کرد: در هیچ یک از فیلم های او ردپایی از سیاست و شعار وجود ندارد هر چند که علاقه او در خارج از سینما بدون گرایش های سیاسی نیست.

کیومرث پوراحمد در این مراسم خطاب به وزیر و مسئولان سینمایی بیان کرد: اگر می توانید کاری کنید که این تهیه کنندگان پول های کلان را به سوپراستارهای دوزاری ندهند چرا که سینما با این کار فلج شد. وی در ادامه با اشاره به فعالیت های خود در ۱۰ سال اخیر بیان کرد: من در ۱۰ سال اخیر یک فیلم جنگی و یک فیلم دیگر ساختم که اشتباه کردم فیلم جنگی ساختم و دیگر نخواهم ساخت.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده