جای کدام فیلمها در جشنوارۀ امسال خالی است؟!

جمشید خاوری: با اعلام اسامی نهایی فیلمهای پذیرفته شده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جای خالی تعدادی از فیلمسازان مطرح و صاحب نام سینمای ایران احساس می شود. به گزارش شایان فیلم، یکی از غائبین امسال، فرزاد موتمن است که فیلم جدیدش یعنی «سراسر شب» در جشنواره حضور ندارد. این فیلم که به گفتۀ عده ای، نوید بازگشت موتمن به فیلم تحسین شده ی «شبهای روشن» را می دهد، در کنار داستان جذابش،  یک بازی متفاوت از الناز شاکر دوست و امیر جعفری را به همراه دارد که می توانست نام آنها را در بین نامزدهای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر قرار دهد.

یکی دیگر از فیلمهای کنجکاوی برانگیز امسال، «جن زیبا» ساخته بایرام فضلی بود که نقش اصلی اش را یکی از هنرپیشه های معروف ترکیه به نام «نورگل یشیل چای» بازی می کند. به نظر می رسد سازندگان این فیلم که در هنگام تولید با حاشیه هایی به خاطر حضور بازیگر زن ترکیه ای مواجه شدند؛ ترجیح می دهند فیلم در جشنواره دیده نشود تا بدون حاشیه و جنجال به اکران عمومی برسد.

و اما «شاه کش» دومین ساخته وحید امیرخانی دیگر فیلمی بود که مجوز رقابت در جشنواره را از سوی هیات انتخاب به دست نیاورد. این فیلم یک درام معمایی- اجتماعی است که تولید سختی هم در برف و کولاک شدید داشته است. فیلم قبلی امیرخانی که «در مدت معلوم» نام داشت توانست به خاطر موضوع حساسش به فروش خوبی دست یابد. از همین رو می شد انتظار داشت که «شاه کش» هم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

«درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی دیگر فیلم جامانده از جشنواره است. این فیلم با ترکیب بازیگران و داستانی که البته خیلی رسانه ای نشده می توانست یکی از فیلمهای تامل برانگیز جشنواره باشد .

و بالاخره فیلم جدید برادران محمودی نیز یکی دیگر ازغائبان بزرگ جشنواره امسال است. «شکستن همزمان بیست استخوان» زمستان سال قبل در سکوت خبری تولید شده و با توجه به موفقیت هایی که این دو برادر با اولین فیلم سینمایی شان (چند متر مکعب عشق) داشتند انتظار می رفت که با فیلم جدیدشان نیز آن موفقیت ها را تکرار کند که فرصتش را پیدا نکردند.

به نظر می رسد حذف بخش های «هنر و تجربه» و «نگاه نو» از جشنواره امسال باعث شده که فیلم اولی ها و استعدادهای جوان سینما؛ فرصتی برای نمایش آثار خود نداشته باشند و اگر این روند ادامه یابد در درازمدت می تواند صدمات جبران ناپذیری به سینمای ایران وارد کند. از جمله جوانانی که امسال با فیلم اولشان متقاضی شرکت در جشنواره بودند می توان به  مجیدرضا مصطفوی، عباس نظام دوست،‌  رضا فهیمی،  پوریا بادکوبه، آرش لاهوتی، بهروز نورانی پور، بهمن کامیار، مسعود حاتمی و امیراطهر سهیلی اشاره کرد.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده