جشنوارۀ 37 فیلم فجر/گزارش «مردی بدون سایه»

بازیگر فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»، گفت: جشنواره فیلم فجر بخش رقابتی دارد اما مسابقه ورزشی نیست، بنابراین به خاطر رقابتی بودن نمی توان هر طور که می خواهیم بازی کنیم. درواقع بازی هنرمندان با توجه به درخواست کارگردان شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی شایان فیلم از ایرنا، علی مصفا در نشست خبری فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» که در پردیس سینمایی ملت، کاخ رسانه ای جشنواره فیلم فجر برگزار شد، درباره حضور چشمگیرش در جشنواره امسال، اظهارداشت: خوشحالم که آخرین باری ا‌ست که در جشنواره هستم و خوشحالم در این سانس قرار نیست جواب سوال ممیزان مالیاتی را بدهم و جواب بازیگری ام را می دهم. در نشست خبری فیلم سینمایی «یلدا» که تهیه کنندگی آن بر عهده علی مصفا بود سوالاتی درباره منابع مالی این فیلم پرسیده شد که باعث مجادله کوچک لفظی بین یکی از اهالی رسانه با مصفا شد.

مصفا همچنین امسال در چهار فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است و در پاسخ به اینکه چرا سعی نکرده متفاوتر نقش ها را بازی کند، افزود: شاید چون همه نقش ها شبیه به هم هستند. البته این کارگردان است که باید به من بگوید چگونه بازی کنم.

در ادامه این نشست، علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» نیز درباره دیدگاهی مبنی بر یک دست نبودن و دوپاره بودن فیلم، اظهار داشت: در این فیلم می خواستم بگویم این زندگی کاملا عادی است و درواقع ماجرای زندگی زوج فیلم اصلا پیچیده نسیت بنابراین در این شرایط هم ممکن است آدم ها وادار به کارهای غیر عادی شوند.

وی درباره پیام فیلم «مردی بدون سایه»، توضیح داد: این طور نیست هر فیلمی را که می سازیم، بخواهیم یک پیام روشن را منتقل کنیم به ویژه فیلمی مثل «مردی بدون سایه» که سیال است. پیام فیلم هم روشن است و نشان می‌دهد سوظن بیش از حد می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

این کارگردان سینما همچنین در پاسخ به این سوال که چرا فیلم بدین شکل به پایان رسید و آیا از ابتدا این پایان‌بندی را در نظر داشتید، گفت: فیلسوف بزرگی گفته است هر اثر هنری در ذهن مخاطب کامل می‌شود. به تعداد آدم‌هایی که می‌بینند می‌توانند برداشت‌های متفاوتی می تواند داشته باشند ولی پایان بندی این فیلم اصلا گنگ نیست.او درباره اینکه اگر نقش مادر را بازیگر معروفی بازی نمی‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد، بیان کرد: این سلیقه است و پاسخی برایش ندارم.

رئیسیان همچنین در پاسخ به این سوال که سیر تحول کاراکتر اصلی چطور اتفاق می‌افتد، گفت: پیشنهاد می‌کنم که فیلم را یک بار دیگر فیلم ببینید چون حداقل هفت اتفاق وجود داشت که شخصیت به این نقطه رسید.

کارگردان فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» درباره اینکه چرا سرمایه‌گذاری فیلم را در رسانه‌ها شفاف‌سازی کرده است، گفت: فارابی چهار بار اعلام کرد که از فیلم ما حمایت کرده است. ما هم خواستیم شفاف‌سازی کنیم که بدانند چه کسانی در فیلم ما سهم داشته‌اند. بیشترین سهم فیلم متعلق به خود بنده است.

رئیسیان هم با بیان اینکه برخی از فیلم‌هایی که شما در این جشنواره می‌بینید، آخرین فیلم‌هایی هستند که برخلاف دو جریان فیلم سفارشی و تجاری مسیر خود را طی می‌کنند، گفت: باید همه جدی باشیم که این سینما اگر حضورش مهم است، ادامه پیدا کند. وی با اشاره به اینکه شرایط برای فیلم‌هایی که کمی بخواهند استقلالشان را در بیان صنعتی و هنری سینما حفظ کنند، سخت است، گفت: نسل اول سینما در حال محو شدن هستند و فیلمسازی برای نسل دهه 60 بسیار سخت است.

این کارگردان سینما ادامه داد: شاید یکی از کمک‌های رسانه‌ها به سینمای ایران در این شرایط شکل بگیرد و کمک نکنند که درام اجتماعی در این سینما از بین ببرند. این هشدار را به شما می‌دهم که فیلم‌های اجتماعی و عاطفی مثبت و مستقل رو به نابودی هستند. دلیلش هر چه که هست به نظرم ما باید مراقبت کنیم.

در ادامه نشست، لیلا حاتمی درباره پذیرفتن بازی در این فیلم نیز، گفت: رئیسیان مایل بود این نقش را بازی کنم، بنده هم از داستان فیلم بدم نیامد. البته قبلا هم چند کار با علیرضا رئیسیان بازی کردم و تصمیم جدیدی نبود.وی در پاسخ به این سوال که آیا بازی در این نقش سینمای ایده‌ال شماست، گفت: بله.

به گزارش ایرنا، در نشست خبری فیلم «مردی بدون سایه» هنرمندانی چون علیرضا رئیسیان (کارگردان و تهیه کننده)، به آفرید غفاریان، لیلا حاتمی، پانته آ سیروس، نسیم ادبی، نادر فلاح، علی مصفا، عاطفه الهی، شادی کرم رودی (بازیگران)، ستار اورکی(آهنگساز)، محمدرضا دلپاک (طراحی و ترکیب صدا)، مجید کریمی (مجری طرح)، علیرضا نیکو لعل (مدیر فنی) حضور داشتند و اجرای برنامه نیز با محمود گبرلو بود که در آخرین سانس از ششمین روز از جشنواره برگزار شد.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده